7 elbilstrender att ha koll på

3025
Foto: Menno de Jongpixaby

En tredjedel av alla sålda bilar under januari 2020 gick helt eller delvis på el. Det visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Och sedan dess har kurvan bara pekat uppåt. Här är elbilstrenderna som varit mest framträdande under 2020.

I Sverige har elektrifieringen av fordon tagit ordentlig fart för att målet om en fossilfri fordonsflotta ska nås 2030. För det är framför allt elen som ska ersätta det fossila bränslet och ta oss mot klimatneutralitet, det skriver tidskriften Ny Teknik som har tagit fram det här årets starkaste trender inom elbilssegmentet.

Märkeslojaliteten har suddats ut

Att vara lojal mot ett visst bilmärke har tidigare präglat många bilköpare. Men det är en trend som har försvunnit. Anledningen är att många märken helt enkelt saknat batteridrivna alternativ, och även om segmentet med rena elbilar börjar blomma ut så är det glest i vissa led.

Det har tagit tid för elbilsutbudet att mogna och det är först de senaste åren som bilköparen har flera bra alternativ att välja mellan.

LÄS ÄVEN:  En tredjedel av alla nya bilar går att ladda

Större elbilsutbud

Elbilar är inte en smal nisch längre. Utbudet sträcker sig från instegs- och pendlingsbilar till lyxiga fordon med superprestanda där räckvidd och snabbladdningskapacitet betraktas som premiumattribut.

Fler satsar på egen utveckling

För bara några år sedan trodde många biltillverkare att elektrifiering inte utgjorde ett problem. Att de bara kunde köpa in batterier och elmaskiner för att sedan paketera in den i sitt eget märke. Men den tanken har de flesta övergivit och fått insikt om att det är strategiskt viktigt att ha en egen forskning och utveckling inom nya områden för att inte halka efter.  Det här syns bland annat i att många tillverkare köper upp företag som sysslar med batteri-, elmotor-och mjukvaruutveckling. Man satsar numera enorma summor på att bygga upp egna specialiserade avdelningar.

LÄS ÄVEN: Elbilar för rookies – 10 frågor och svar

Data attraherar

Data har blivit den nya valutan, inte minst inom bilindustrin. Elektrifieringen ger större och snabbare möjligheter till datainsamling och numera styr det som finns under skalet ofta hur attraktiv en bil blir. Ny Teknik ger Tesla som exempel och menar att det enorma värde deras bilar har är tack vare fjärruppdateringarna som snabbt och enkelt kan åtgärdas/uppgraderas samt att de är som rullande datainsamlare som ständigt skickar in data om trafiksituationer, systemstatus och förarinteraktioner. De digitala förväntningarna baseras inte längre på andra bilar. I stället jämförs bilen med telefonen, de smarta högtalarna och andra prylar.

Hästkraftskriget ändrar fokus

Tidigare rådde det ett hästkraftskrig mellan olika tyska biltillverkare och även mellan amerikanska muskelbilsföretag. Men sen kom Tesla och förändrade hela bilbranschen. Accelerationstider och hästkrafter är något helt annat för en elmaskin än för de som sysslar med förbränning. Och det märktes snabbt. Istället för att försöka tävla med det nya ändrade tyska biltillverkarna fokus till att tävla om andra områden.

LÄS ÄVEN: Nya laddplatser med Ellevio Smart Laddinfra

Nya batterier och solceller

En grundförutsättning för att vi överhuvudtaget kan ha elbilar är senare års batterigenombrott. Och där kan vi räkna med att det framöver kommer hända mycket mer. Biltillverkare har hintat om allt från batterier med nya celler med högre energitäthet och lägre kostnader till fler stora satsningar på solceller på bilar.

Mer realistisk syn på självkörande bilar

För ett par år sedan tävlade biltillverkarna med varandra om vem som skulle lansera den första självkörande bilen först. Till exempel sa en stor känd amerikansk biltillverkare att de skulle ha en mängd självkörande taxibilar på San Franciscos gator redan i år. Men så skedde dödsolyckan i Arizona och biltillverkarna nyktrade till. Trenden nu vad gäller autonom teknik är att skynda långsamt. 

LÄS ÄVEN: Smidig och säker elbilsladdning till villaägare och bostadsrättsföreningar

Källa: Ny Teknik