Tema: Elcykel

Allt du behöver veta om elcyklar

Försäljningen av elcyklar ökar i rekordfart. Nya siffror visar att nästan 40 procent av svenskarna kan tänka sig att köpa en. Men hur fungerar de, vad ska man tänka på och hur söker man bidraget? Här är svar på vanliga och viktiga frågor om elcyklar.

Försäljningen av elcyklar i Sverige har ökat med 50 procent sedan föregående år och på två år har försäljningen fördubblats.

– Det innebär att elcyklar utgör tolv procent av hela cykelmarknaden. Sverige börjar därmed närma sig nivåer vi ser i flera europeiska länder där elcyklar utgör mellan 15–20 procent av marknaden, säger Klas Elm, VD i organisationen Svensk Cykling.

Uppemot 150 000 elcyklar beräknas att säljas i år. Detta framkommer i Svensk Cyklings nya Cykeltrendrapport. Rapporten visar också att nära 4 av 10 svenskar kan tänka sig att köpa en elcykel. Denna utveckling har med stor sannolikhet påverkats av elcykelpremien, det bidrag om 25 procent av priset, som privatpersoner kan ansöka om.

– Helt klart håller suget efter elcyklar i sig och fortsätter att öka, och elcykelpremien dämpade inte precis intresset. Det stora intresset gör att fler otippade cyklister börja cykla, säger Lars Strömgren, ordförande Svensk Cykling.

Elcykelpremie ger pengar tillbaka

Sedan den 1 februari går det alltså att ansöka om regeringens elcykelpremie. Premien går ut på att privatpersoner kan få 25 procent, upp till 10 000 kronor, tillbaka vid köp av ny elcykel.

Huvudsyftet med bidraget är att uppmuntra människor till mer miljövänliga transportalternativ. Ett liknande initiativ har genomförts i Oslo och som en följd valde fler cykeln som färdmedel och elcykelförsäljningen sköt i höjden.

För år 2018 finns 350 miljoner kronor avsatta för utbetalning och det är Naturvårdsverket som fördelar pengarna i den ordning som ansökningarna kommer in. Om din elcykel exempelvis kostar 10 000 kr får du 2 500 kr (25 procent) i bidrag. Kostar cykeln 20 000 kr får du tillbaka 5 000 kr och så vidare.

Vill du ansöka om premien ska det ske inom sex månader efter köpet. Du måste ha fyllt 18 år vid ansökningstillfället, vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer. Det går endast att få ett bidrag per person. Här hittar du Naturvårdsverkets e-tjänst.

I bidraget ingår eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och vissa fordon som kan användas av personer med fysisk funktionsnedsättning.

Så fungerar en elcykel

En elcykel är utrustad med en motor som aktiveras när du börjar trampa och slår ifrån när du slutar. Förutom eldriften är den precis som en traditionell cykel och du trampar, växlar och bromsar precis som vanligt. Elmotorn sitter placerad i framhjulet, bakhjulet eller i vevpartiet.

Motorn hjälper dig under cykelturen, men slår ifrån när du slutar att trampa. Har du glömt att ladda batteriet är det bara att trampa som på en vanlig cykel. Motorn slutar hjälpa till vid 25 km/h. Det betyder inte att det inte går att cykla snabbare, bara det att över den hastigheten går cykeln enbart på pedalkraft.

”Förutom eldriften är den precis som en traditionell cykel och du trampar, växlar och bromsar precis som vanligt”.

Fördelarna med att elcykla är många. Rolig motion, gratis parkering, noll utsläpp, billig drift, man fastnar inte i bilköer och fram för allt styrka i både uppförsbackar och stark motvind.

Om elcykeln kan ersätta bilresor gynnas både plånbok och miljö. Men finns det några nackdelar? En elcykel väger några kilo mer än en vanlig cykel. Batteriet kan ta slut, men då är det bara att cykla resten av turen med hjälp av benen. En annan nackdel kan vara att elcykeln är mer stöldbegärlig. Därför bör du alltid låsa fast din cykel med ett godkänt lås och ta med dig batteriet när du parkerat. Ett vanligt missförstånd är att man inte kan cykla under vintern men faktum är att med en elcykel finns bra förutsättningar att cykla året om.

Här är tips och råd kring hur du använder en elcykel i vintertid.

Elcykelbatteri.

Batteriet sitter på pakethållaren, ramen eller sadelstolpen. Du laddar det i ett vanligt eluttag, vilket tar cirka 4–10 timmar beroende på batterityp. Hur långt du kan köra på en laddning beror bland annat på hur snabbt du cyklar, hur tungt lastad cykeln är, om det är många uppförsbackar, hur kallt det är och så vidare. Men du bör kunna cykla cirka 5–7 mil innan batteriet är urladdat.

Inköp och driftkostnad

Det finns självklart kvalitetsskillnader mellan olika elcyklar men du måste inte spendera en förmögenhet för att kunna ge dig ut och elcykla. En elcykel kostar i runda slängar mellan 10 000 och 20 000 kronor, men det finns några billigare och många betydligt dyrare alternativ. Som ett led i regeringens klimatsatsning kan du (som nämnts tidigare) få tillbaka 25 procent av kostnaden för din elcykel.

Se till att cykeln du köper är certifierad

Se till att cykeln du köper är certifierad, det innebär att den är godkänd enligt Europastandard. Då kan du vara säker på att cykeln håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga och att batterierna uppfyller säkerhetskrav avseende explosionsrisk och brandfara. Det menar Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Elen som krävs för att ladda batteriet en gång kostar cirka en krona. Om du kör fyra mil på en laddning blir milkostnaden 25 öre. Det tål att jämföras med bränslekostnader för bil eller ett månadskort i kollektivtrafik. Till driftskostnaden räknas batteribyte, vilket kanske behöver göras en gång vart tredje år och går på 2 000–3 000 kr.

Därför klassas den inte som moped

Eftersom elmotorn aktiveras först när du trampar klassas inte elcykeln som en moped. Elcykelns motor ger inget krafttillskott vid hastighet över 25 km/tim. En annan skillnad är att du inte behöver någon speciell försäkring för din elcykel. Den täcks av hemförsäkringen till skillnad mot en elmoped som kräver en trafikförsäkring.

Skillnaden mellan elcykel och elmoped

”Du orkar cykla betydligt längre sträckor med en elcykel jämfört med en vanlig cykel”

Hälsoperspektivet

Bra vardagsmotion, cykla till och från jobbet.

En elcykel ger förvisso mindre motion än en vanlig cykel men ofta är det inte cykelturer som ersätts med en elcykel, utan bilturer och då väger hälsofördelarna upp stort.  Använder du en elcykel som transportmedel till och från jobbet får du in frisk luft och motion i din vardag. Dessutom orkar du ofta cykla betydligt längre sträckor med en elcykel jämfört med en vanlig cykel. På många elcyklar kan du välja mellan olika nivåer av assistans och därmed kan du styra hur mycket du vill anstränga dig. Välj en högre nivå av assistans på väg till jobbet och kom fram utan att drypa av svett. Sedan kan du utmana dig mer på vägen hem om du vill. Enligt studier från Nederländerna (Simons et al, 2009) uppnår elcyklisten, oavsett om elmotorn används på sparlåga eller till max, rekommenderade nivåer kring fysisk intensitet.

– Elcykeln ger en skonsam motion och kan vara ett bra insteg för någon som tidigare varit fysiskt inaktiv, säger Lars Strömgren, ordförande Svensk Cykling.

Källa: Svensk Cykling, Elcykelguide.se, Alltomelcyklar.nu

Läs mer om: Lena, 65 cyklar 24 kilometer varje dag
Läs mer om: Sveriges första elcykel kom från Dalarna
Läs mer om: Kör Vätternrundan på elcykel
Läs mer om: Test med elcyklar fick bilister att tänka om
Läs mer om: Skillnaden mellan elcykel och elmoped
Läs mer om: Tips och råd kring hur du använder en elcykel i vintertid
Läs mer om: Svensk innovation – eldriven lastcykel ska ersätta budbilen

Tema: Livskvalitet med elcykel

Tips: 7 skötselråd för din elcykel

Läs mer