Brf Viva – Sveriges mest hållbara bostadsprojekt?

326
Bostadsföreningen Viva i Göteborg är ett bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing (PFH). I föreningen finns bland annat ett unikt system där energi från solceller lagras i begagnade elbussbatterier från Linje 55. Foto: Riksbyggen.

Solceller, energilagring, elfordon för de boende och resurssnålt byggmaterial är bara några exempel. Ambitionen för bostadsrättsföreningen Viva i Göteborg är att vara Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt.

Brf Viva i Göteborg är ett bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing (PFH), vilket handlar om innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Bakom projektet står Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och RISE.

I Brf Viva finns bland annat ett unikt system där energi från solceller lagras i begagnade elbussbatterier från Linje 55. Denna energilagring leder i sin tur till en flexibilitet i energianvändning och fastigheternas effekttoppar kan kapas. Solcellsprojektet nominerades nyligen i Solenergiprisets kategori ”Årets anläggning”.

– Projektet med bussbatterierna visar att energi- och fastighetsbranschen samt fordonsindustrin tillsammans kan hitta nya smarta lösningar och kan komplettera varandra på ett nytt sätt, säger Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef, Riksbyggen i ett pressmeddelande.

Ett nytt elfordon för de boende

Utvecklingen av mobilitetstjänster är en annan del av forskningen inom Positive Footprint Housing. Redan från start var utgångspunkten att bygga utan parkeringsplatser men att erbjuda andra mobilitetslösningar. Ett sådant exempel är Zbee – ett lätt elfordon mellan cykel och bil som de boende kan åka runt i. Zbee testas under en pilotperiod som löper från och med maj och i fem månader framåt. I fordonspoolen kommer det även att finnas fyra vanliga elbilar, fem elcyklar och fyra el-lastcyklar.

– Zbee är ett utmärkt komplement till vanliga cyklar och lastcyklar. De erbjuder större transportmöjligheter samtidigt som det ger utmärkt skydd mot väder och vind. Vi tror att användare av poolen kommer att inse att de bara behöver bilen i undantagsfall, säger Markus Östlund från GoRide i ett pressmeddelande.

Föregångare för andra städer

I Brf Viva testas även en digital tjänst som ska underlätta för människor att kombinera olika färdsätt. Det kan exempelvis handla om cykel, bilpool och kollektivtrafik. Testet är en del av EU-projektet IRIS Smart Cities och de lärdomar som görs kan sedan användas i projektets övriga städer.

Källa: Riksbyggen