Drönare gör framtidens flygplatser mer miljövänliga

1130
Framtidens flygplatser handlar om smart teknik, automatisering och fjärrstyrning. Drönare kan bland annat hjälpa till att förbättra säkerheten och minska miljöpåverkan vid flygplatser. Foto Jason Blackeye, Unsplash.

Våra flygplatser blir allt mer digitala och automatiserade. Redan i dag används en rad smarta tjänster både på marken och i luften. Och nya projekt startar regelbundet. Drönarprojektet ASAS är ett sådant exempel.

Framtidens flygplatser handlar om smart teknik, automatisering och fjärrstyrning. För att driva utvecklingen inom dessa områden har Luftfartsverket, LFV, i samarbete med Örnsköldsvik Airport ett program som de kallar för den ”autonoma flygplatsen”.

Arbetet började redan 2015 då LFV introducerade världens första Remote Tower Center med vilket trafikledningen för Örnsköldsvik Airport kunde fjärrstyras från Sundsvall/Midlanda Airport. Två år senare började man använda uppkopplade fordon för att förbättra säkerheten. Fysiska stoppljus ersattes med digitala signaler för att förhindra att fordon närmade sig landningsbanan utan tillstånd. Och nu har turen kommit till drönare.

Läs också: Framtidens flygplan kommer att vara eldrivna

För bättre säkerhet och miljö

Projektet ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, ska demonstrera drönarlösningar som bland annat hjälper till att förbättra säkerheten och minska miljöpåverkan vid flygplatser. Och först ut är Örnsköldsviks flygplats.

– Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp, säger Jonas Didoff, projektledare för LFV:s räkning, i ett pressmeddelande.

Projektet kommer ta del av den erfarenhet som finns hos företaget FlyPulse som utvecklar drönarsystem. De kommer att leverera drönarlösningar som är skräddarsydda för flygplatsernas behov.

– Flygplatsen är en speciell miljö där nära samspel med flygledare och myndigheter behövs. Våra drönarlösningar måste kunna hantera flygplanen och arbeta dag som natt samt i svåra väderförhållanden, säger Jan Björn, VD på FlyPulse, i pressmeddelandet.

Drönare på Ellevio

Även Ellevio använder drönare i sitt arbete. De gör så att man t ex efter en storm snabbt kan lokalisera områden med nedblåsta träd.

– Vi håller på att testa drönare som arbetsverktyg vid besiktning av luftledningar och jobbar tillsammans med Svensk Linjebesiktning med att testa, vad vi vet, världens första drönare utrustad med en så kallad Corona-kamera som kan upptäcka strömläckage och möjliga fel på luftledningar, berättar Daniel Scherman, enhetschef på enheten för digital utveckling.

Fakta:

Projektet ASAS pågår i 14 månader och kommer att demonstreras i mitten av 2019. Projektet finansieras av VINNOVA genom deras program för framtidens drönare.

Läsa mer: om projekt ASAS och Ellevios innovationer med bl a drönare