El på sjön är familjen Samuelssons passion

1774
Klas och Oskar Samuelsson

Klas Samuelsson är maskiningenjör och nybliven pensionär. Sonen Oskar är affärsprojektledare på Ellevio. Tillsammans delar de passionen för båtar – numera eldrivna båtar. Klas har konverterat en 100-år gammal träbåt till eldrift medan Oskars fokus ligger på elbåtsracing.

– Oskar och jag har delat båtintresse länge. Det började när han bara var 2 år och vi bodde i Paris. Där lekte vi med radiostyrda elbåtar som vi körde på sjön i Bois de Boulogne. När Oskar var 12 år ville han köra själv och så småningom satte han igång att tävla med riktiga båtar, berättar Klas Samuelsson.

1997 flyttade Klas, hans fru och tre barn tillbaks till Stockholm och Klas köpte en 100 år gammal träbåt på Blocket som han döpte till Axa.

– Båten var i ett bedrövligt skick men att äga en gammal träbåt som jag kunde renovera var en dröm jag hade haft länge. Jag hade slagit vad med min bror att den skulle vara färdigrenoverad till min 60-års dag. Det blev en sporre som gjorde att jag lyckades med vadet, skrattar Klas.

Renoveringen tog 11 år och Axa fick en bensindriven Albinmotor som familjen hann använda en säsong innan Klas konverterade den till eldrift.

Båten Axa

Resultat över förväntan

Klas och Oskars intresse för eldrivna båtar satte fart på riktigt 2019 i samband med en elbåtmässa. Där fick Klas idén att han skulle testa att elektrifiera sin nyrenoverade träbåt.

– Jag har alltid varit intresserad av att mecka med båtar och tänkte att det var värt att testa. Och när jag lyfte ur min gamla Albinmotor såg jag att en elmotor med batterier skulle passa perfekt i det gamla motorutrymmet.

Sagt och gjort: Klas beställde en eldriven motor från Österrike, ett land där eldrivna båtar är betydligt vanligare än i Sverige. Resultatet blev över förväntan. Och det var inte alls så komplicerat som många hade trott, menar han på.

– Axa har blybatterier men trots det går hon tillräckligt långt för att jag ska vara nöjd med investeringen. I år ska jag byta till Litiumbatterier och kommer då att få 14kWh tillgänglig batterikapacitet mot tidigare 5kWh, trots att batteriet väger hälften så mycket och har samma avtryck på klimatet. Det ska bli spännande!

Axas motor

Klas berättar att träbåten hittills har över 100 timmars gångtid och använts mest som en fritidsbåt, men planen är att fortsätta att utveckla henne.

– Axa är långsmal, lättdriven och klarar sig med en motor på ett par kW. Hon gör 20 distansminuter eller mer i 5 knop, vilket motsvarar ungefär 4 landmil i 5 knop.

Intresset från omgivningen har varit stort. Så stort att Klas numera samarbetar med Lidingö Marin AB med försäljning av elmotorer och installationer.

– Man kan säga att jag fått en ny karriär som nybliven pensionär.

LÄS ÄVEN: Energisnåla Sea Bubbles – en bubblare inom eldrivet

Elbåtsracing i sin linda

Medan elektrifiering av gamla träbåtar är Klas passion ligger sonens fokus mer på racing. Han tävlar i VM i klassen Formel 2 och äger själv en Formel 2 båt som ser ut som ett litet flygplan och har en toppfart på över 100 knop (ca 200km/h). Men precis som sin pappa är även han intresserad av elbåtar – fast snabba sådana.

– Mitt intresse i elektrifierade racingbåtar ligger mycket i att jag tror att vi kommer kunna få prestandamässigt väldigt bra båtar som dessutom är miljövänliga.

Oskar förklarar skillnaden mellan racing med en elmotor kontra en förbränningsmotor.

– Du har en helt annan momentkurva i en elmotor än i en förbränningsmotor, accelerationen kommer mer omgående oavsett vilket varvtal motorn håller. Jag tror därför att när vi når de effektnivåer som elbilar har så kommer vi få väldigt snabba och häftiga båtar att titta på. Det finns många floder och sjöar inne i städer där man tidigare kört tävlingar som kan komma att återvända som tävlingsarenor. Det här är verkligen i sin linda, men jag hoppas att utvecklingen kan gå snabbt så att vi kan hoppa över till eldrift.

Oskar tycker att Sverige borde satsa mer på elbåtsracing. Hans dröm är att något svenskt företag med kopplingar till el ska ta sig an sporten och utmana fartrekordet.

Bild: Jaguar Racing

– Biltillverkaren Jaguar och F1-racing teamet Williams såg till att ta världsrekordet för eldrivna båtar här om året. För sportens framtid hoppas jag att eldrift kommer kunna engagera andra typer av företag än de som hittills varit intresserade. Skulle ett liknande projekt till exempel göras med Volvo, en orange båt med Volvo/Polestar elmotor, skulle vi slå britterna direkt!

Båtintresset har betytt mycket

Både far och son Samuelsson är väldigt glada över deras gemensamma båtintresse.

– Det har betytt väldigt mycket, vi har tävlat runt om i världen och varit på olika båtevenemang, men även haft många trevliga timmar i garaget. Pappa är lite av en pionjär när det kommer till att konvertera träbåtar till eldrift, det är något jag följer med stort intresse, säger Oskar och berättar att även han är intresserad av äldre båtar.

– Jag gillade konceptet med att göra en gammal klassiker till något helmodernt. Jag tror att det här kan göra att träbåtsvärlden får ett uppsving och attraherar nya målgrupper. Båda jag och pappa har en kärlek till att hålla liv i det gamla på ett modernt sätt med finessen om att det inte ska märkas. En snygg konvertering märks mest i form av avsaknaden av ljud, det lyckades pappa bra med, konstaterar han.

LÄS ÄVEN: Med el blir motorbåten tyst

Ny snabbgående träbåt

Far och son inspireras av varandra och för inte så länge sedan skaffade Klas ytterligare en träbåt, men denna gång en snabb sådan.

– Det är en Ruben Östlund konstruktion från 1927. Den heter Cocotero och tanken är att jag ska bygga om den till eldrift, den kommer att få en elmotor på 30 kW och klara upp mot 20 knop. Mitt mål är att ha båten klar till en veteranbåtsträff sommaren 2022. Det tror jag att jag kommer att lyckas med nu när jag är nybliven pensionär, avslutar Klas.

Klas nya båt Cocotero

Fördelar med eldrivna båtar enligt far och son Samuelsson

* De låter inte så man kan prata med varandra under en båttur utan att behöva skrika.

* De luktar inte.

* Underhållsfritt.

* Bra för miljön.

Nackdelar

* Det finns för få sjömackar som tillhandahåller laddningsmöjligheter

FAKTA AXA

Träbåten Axas elmotor är en Aquamot, österrikisk inombords elmotor på 7 kW medan batterierna är på 145 Ah och 48V. I fem knop drar båten 20 A och går därför att köra i fem knop i cirka sju timmar rent teoretiskt. Hela installationen kostade totalt 95 000 kr inklusive motor och batterier. Befintlig axel och propeller gick att använda.

FAKTA

Namn: Klas Samuelsson

Ålder: 63 år

Familj: Fru och tre barn

Gör: Nybliven pensionär, konverterar veteranbåtar till att bli eldrivna samt hjälper sonen vid tävlingar.

Bor: Bromma utanför Stockholm

Namn: Oskar Samuelsson

Ålder: 32

Familj: Flickvän

Gör: Affärsprojektledare på Ellevio, samt tävlar aktivt med sin F2 båt som förare.

Bor: Stockholm