Tema: Elbilar

Elbilar för rookies – 10 frågor och svar

Funderar du också på att skaffa elbil? Här är svaren på de 10 vanligaste frågorna. Och tipsen på var du kan fördjupa dig för att få ännu mer information.

1. VARFÖR ELBIL?
För att nå framtida mål

År 2050 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Det innebär att utsläppen från svenska källor – inklusive transportsektorn – ska vara nära noll.

För att nå klimatmålen behöver vi göra flera saker. Vi behöver köra mindre bil, men också använda bilen smartare. Samtidigt är det många som inte klarar sig utan bil – vårt land är stort med långa avstånd. Därför behöver vi köra fordon som släpper ut så litet som möjligt, exempelvis elbilar.

För en mer effektiv motor

Oavsett var elen kommer ifrån så är en elmotor mer effektiv än en förbränningsmotor och kräver därför mindre energi. I Sverige är dessutom elproduktionen väldigt ren. För varje bil som byts ut mot ett laddbart fordon minskar därför utsläppen och den totala energianvändningen. Att producera tillräckligt med el för att driva fordonen kommer inte heller att vara något problem eftersom vi redan idag exporterar en hel del el utomlands. Samtidigt sker också energieffektivisering på andra sätt, exempelvis genom att all belysning byts ut mot ny och mer effektiv teknik.

För en mer hållbar lösning – på sikt

Den vanligaste batteritypen för elbilen idag är litiumjonbatterier. För att tillverka dem behövs litium men också koppar, aluminium och kobolt. Samtidigt finns det globalt inte resurser nog att ersätta alla bensinfordon med batteridrivna fordon. Därför forskas det på nya batteritekniker liksom på hur litiumet i gamla batterier ska kunna återvinnas mer effektivt. Och i Sverige pågår på flera håll provbrytningar av så kallade sällsynta metaller.

Som vid all utvinning av råvaror är det viktigt att ta hänsyn till både miljö och människor under hela processen. Exempelvis kan brytningen av litium ha stor lokal miljöpåverkan, precis som all annan gruvbrytning. Men trots detta är elbilen fortfarande ett bättre alternativ än fossilbilen som aldrig kommer att kunna minska sina utsläpp tillräckligt mycket för att bli en hållbar lösning på sikt.

2. VILKA OLIKA ELBILS-TYPER FINNS DET?
Elhybrid

En elhybrid har två motorer – en vanlig förbränningsmotor och en elmotor. Vid körning kan båda motorerna användas för att driva bilen, samtidigt eller var och en för sig. Elhybriden använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men också inbromsningar och tomgång kan ladda batteriet. En del av den energi som blir spillvärme i en vanlig bil kan tas tillvara som el i batteriet och driva elmotorn. På så sätt reduceras bränsleförbrukningen. En elhybrid kan inte laddas med el utifrån.

Laddhybrid

Precis som hos elhybriden har laddhybriden både en elmotor och en förbränningsmotor som samverkar. Skillnaden är att laddhybriden har ett laddningsbart batteri som kan laddas från elnätet, dock med mindre räckvidd än de renodlade elbilarnas batterier. Laddhybriden, också kallad plug-in-hybrid, tankas därutöver med bensin eller i några fall diesel.

Renodlad elbil

En renodlad elbil har inget avgasrör utan drivs av en eller flera elmotorer som enbart körs på el från ett batteri.

Batteriet laddas med el från kraftnätet. Det är stort och väger ofta mellan 200 och 500 kg, men eftersom elbilar saknar andra tunga komponenter som förbränningsmotor, växellåda och bränsletank blir skillnaden inte så stor. Batteriutvecklingen går också fort framåt vilket gör att räckvidden ökar rejält utan att batterierna blir större eller mycket tyngre.

3. VAD ÄR SKILLNADEN MED EN VANLIG BIL?

Om du någon gång har åkt i eller kört en elbil är det framför allt en sak som sticker ut – en elbil är tyst. Till skillnad från en bil med förbränningsmotor hörs enbart ett svagt susande och knastret från däcken mot vägbeläggningen. Något som faktiskt kan vara ett problem när det gäller att uppmärksamma gångtrafikanter och cyklister på att man kommer susande – bilen hörs inte. En elbil är också billig att köra samtidigt som ”bränslet”, det vill säga elen, finns överallt. Just nu pågår också en boom vad gäller laddinfrastruktur vilket innebär att det finns allt fler laddstolpar längs landets vägar.  Och om du bor i villa eller har tillgång till en ledig laddstolpe kan du ”tanka” varje gång du står parkerad och behöver aldrig åka till macken annat än för att köpa snacks och spolarvätska.

Snabbare acceleration

En elbil har 30 procent färre rörliga delar vilket innebär att fordonet inte kräver lika mycket underhåll som en bil med förbränningsmotor. Därmed är servicen både enklare och billigare. En elmotor håller också samma vridmoment från stillastående upp till högt varvtal. Föreställ dig en skruvdragare. När du trycker på knappen så ökar den snabbt och steglöst till högsta varvtal. Precis så är det när du accelererar med en elbil – det går snabbt och steglöst att komma upp i höga hastigheter. I en traditionell bil med förbränningsmotor måste motorn varvas upp innan den får tillgång till alla hästkrafter.

En elbil ligger också säkert på vägen eftersom det stora batteriet vanligtvis sitter monterat i bottenplattan. Det innebär att elbilen får en låg tyngdpunkt och därmed färre krängningar.

4. VILKEN ELBIL SKA JAG VÄLJA?

Som vid alla bilköp är givetvis prislappen väsentlig, liksom förstås vilka behov du och din familj har av bilen. Men när det gäller elbilsköp är framför allt räckvidden en avgörande faktor – hur långt behöver du kunna köra med din elbil? Räcker det med ett batteri, mindre eller större, eller vill du kunna tanka med vanligt bränsle också? Hur mycket kommer du att behöva köra där laddmöjligheterna är sämre? Du kanske tar dig till sommarstugan – men kommer du hem igen? Rådet är därför att noggrant gå igenom hur behoven ser ut för att därefter välja fordon.
laddaelbilen.se finns en gedigen genomgång av de flesta elbilar och laddhybrider på marknaden – och de börjar bli väldigt många.

5. HUR LADDAR JAG BILEN HEMMA?

Det går att ladda bilen i ett vanligt vägguttag, men är inte att rekommendera. Eftersom laddning av fordon kräver stora strömstyrkor finns det vissa säkerhetsrisker vid laddning i vanligt eluttag. Läs mer om hemmaladdning och så ladda elbilen säkert .

För att kunna ladda snabbt och säkert bör man investera i en så kallad laddbox som är speciellt utformad för elbilsladdning och monteras på exempelvis väggen intill den plats där bilen ska laddas. Med en laddbox tillåts högre effekter än i ett vanligt uttag och i samband med installationen uppgraderas dessutom, vid behov, ledningar och säkringar i hemmet.

Koppla upp laddboxen mot wi-fi

Några tillverkare av laddboxar har valt att integrera Wi-Fi i laddboxarna. Då kan du koppla upp laddboxen mot ditt hemmanätverk och starta och stoppa laddningen via din mobil – eller välja att alltid ladda vid den tid på dygnet då elen är billigast. Uppkopplingen gör också att du alltid kan se att bilen laddar som den ska, oavsett var du är, och du kan få ett meddelande om laddningen avbryts eller något annat går fel.

6. JAG BOR I LÄGENHET, KAN JAG HA EN ELBIL DÅ?

Oavsett om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt kan det vara svårt att skaffa elbil. För även om det råkar finnas laddstolpar nära ditt hem, kan du ju inte vara säker på att stolpen är ledig när du behöver den som mest. Om du vill att din bostadsrättsförening eller hyresvärd sätter upp en laddbox på ditt hus, finns det en hel del bra argument för hur du kan lägga fram din sak. På den här sidan hittar du flera bra tips. Kanske att hyran eller avgiften blir högre, men å andra sidan ”tankar” du ju billigare, eller hur?

7. HUR LÅNGT KAN JAG KÖRA?

Det är batteriets storlek som avgör hur långt du kan åka med en elbil. En laddhybrid har vanligtvis en räckvidd på 5-8 mil samtidigt som en ren elbil kan ha en räckvidd på 16-30 mil. Det finns också elbilar som på en full laddning kan köra så långt som 50 mil. Flera parametrar påverkar räckvidden. Exempelvis laddar batteriet ur snabbare vid kallt väder, vilket ju är nog så påtagligt för oss som bor här uppe i norr. Även dubbdäck drar mer energi liksom snabba hastigheter och häftiga accelerationer. Precis som med en förbränningsmotor drar bilen mindre bränsle vid mjuk och lugn körning i lägre hastigheter.

8. VAD KOSTAR DET PER MIL?

En elbil är billig att köra – bränslekostnaden för en elbil är cirka 1-2 kronor per mil. Samtidigt kostar en någorlunda modern bensin- eller dieselbil cirka 10 kronor per mil att köra. När det gäller kostnaden för köpet av själva bilen, bedöms elbilar vara konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar när batterikostnaden har sjunkit till omkring 150 USD per kWh (att jämföra med dagens pris på ca 350 USD/kWh). Batteripriserna faller dock snabbt. Mellan 2007 och 2014 sjönk producenternas kostnad för elbilsbatterier med 14 procent årligen och kostnaden kommer med största sannolikhet att fortsätta falla under 2020-talet. Prognoser från flera källor spår att priset kommer att vara nere i en nivå där elbilen blir konkurrenskraftig runt 2020 – 2025.

9. HUR LADDAR JAG LÄNGS VÄGEN?

Uppladdning.nu är sajten ingen elbilsägare kan leva utan.  Här finns en karta med i princip alla laddstolpar i Sverige, men också stolpar i Europa och resten av världen. Nya laddplatser läggs hela tiden till och kartan uppdateras kontinuerligt. Också här finns en sammanställning över stolpar i Sverige med närmare beskrivning om typ. Stolparna hanteras av olika leverantörer vilket innebär att du kan behöva flera olika laddkort och abonnemang för att verkligen kunna ladda där du är. Olika leverantörer har olika lösningar – ibland betalar du ett fast månadspris och laddar obegränsat, i andra fall betalar du vid varje laddning.

Trodde du att uttagen i laddstolparna var av standardutförande? Svar, nej. Därför måste du se till att ha flera olika varianter av sladd med dig när du är ute och kör. På uppladdning.nu ser du enkelt vilket uttag som gäller vid varje stolpe liksom vilka som är de vanligaste där just du brukar köra. Här finns en bra guide över de olika typer av kontakter som finns.

Bild från emobility.se. Fyra kontakter som kan finnas på en elbil. EU har bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning i EU, samt att CCS-kontakten är standard för snabbladdning:

10. HUR LÅNG TID TAR DET ATT LADDA?

Att ladda ett elbilsbatteri med vanlig hushållsel tar mellan 8 och 12 timmar. Så om du har möjligheten – ladda på natten eller när du är på jobbet. Hur lång tid det tar beror på hur tomt batteriet är, hur stort batteri du har, vilken elbil du har och vilken effekt du laddar med. Exempelvis har Tesla byggt en infrastruktur av egna Superchargers vilket innebär snabb laddning även om batteriet är tomt. Räkna då med 30 – 45 minuters paus med jämna intervaller under resan för att ladda ett nästan tomt batteri. Och faktiskt, när hela familjen vet att det är så här länge pausen kommer att vara, så kan man ta det lugnt och njuta av sina laddningsstopp – det går ju inte att köra därifrån tidigare.

Läs mer:
Smart ordlista på emobility.se 
Sveriges portal för miljöbilar. Drivs av Stockholms, Göteborgs och Malmö stad med stöd av energimyndigheten.

Källor:
Fossilfritt2050, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Emobility, Energimyndigheten, Uppladdning.nu. Miljöfordon.se

Tema: Elbilar

Guide: Elbilar för rookies

Läs mer