Elbilen som körde runt på Stockholms gator år 1900

2135
Waldemar Jungner, 1899 i den första batteridrivna bilen. Testkörningen blir en triumf. Bilen kör sträckan Karlavägen, Narvavägen, Strandvägen, Birger Jarlsgatan och Sturegatan i inte mindre än 12 timmar – en sträcka på 148,5 kilometer. Foto Centrum för Näringslivshistoria

Trodde du att elbilen är ett modernt påfund? Redan på slutet av 1800-talet uppfann Waldemar Jungner det laddningsbara batteriet. Och i och med det fick Stockholmarna se elbilen som klarade av att köra runt i flera timmar.

Det första enkla batteriet uppfanns år 1800 av en italiensk fysiker, Alessandro Volta. Fransmannen Gaston Planté vidareutvecklade hans uppfinning till ett laddningsbart batteri (ackumulator). Blyackumulatorn gav hög ström under en kort tid men den var opålitlig, underhållskrävande, laddades snabbt ur och kunde bara återuppladdas ett fåtal gånger.

Jungner vidareutvecklar

Vid 1900-talets början håller Sverige på att bli ett industriland. Prästsonen Waldemar Jungner i Skaraborg drömmer om att bli uppfinnare.  Det problem som fängslar honom mest är det laddningsbara och hållbara batteriet. Industrin är i desperat behov av ackumulatorer, men de måste bli betydligt mer effektiva och billiga än de som fanns på marknaden.

Jungner beslutar sig för att utveckla en egen batterivariant. Han arbetar målmedvetet och lyckas att konstruera flera olika batterier, bland annat det återuppladdningsbara basiska silver-kadium batteriet. Ett uppladdningsbart och hållbart batteri som får stor genomslagskraft.

Läs också: Elbilar för rookies – 10 frågor och svar

Testkörning med elbil

I november år 1900 träffar Jungner och hans hustru Hulda några journalister, ingenjörer och finansiärer på hotell Anglais vid Stureplan i Stockholm.
De räknar varv efter varv som presteras av en eldriven bil, utrustad med ett silver-kadmiumbatteri som Jungner konstruerat. Mycket står på spel. Jungner har ägnat massor av tid och pengar till sina experiment.
Testkörningen blir en triumf. Bilen kör sträckan Karlavägen, Narvavägen, Strandvägen, Birger Jarlsgatan och Sturegatan i inte mindre än 12 timmar – en sträcka på 148,5 kilometer. Dåtidens elbilar med blyackumulatorer kunde på sin höjd räkna med 30–40 kilometer på en laddning.

Läs också: Så blev Martins kultbil en miljösmart elbil

Därefter följer många turbulenta år i Jungers liv. Patentstrider med USA, en eldsvåda som totalförstör hans fabrik och hans omtalade elektromobil. Waldemar Jungner dör den 30 augusti 1924, 55 år gammal. Men bolaget lyckades överleva och på 1950-talet är Jungnerkoncernen ett multinationellt företag som tillverkar batterier i flera världsdelar, men också en mängd andra produkter.

Källa: Näringslivshistoria och Veckans Affärer