Elbilsnytt: Hybridbilar ökar och laddmärkning införs

1341
Bild: MostPhotos

Året 2020 bjöd på flera positiva nyheter på elbilsmarknaden. Många nya bilmodeller började rulla på våra vägar, både hybrider och rena elbilar. Och även detta år ser ut att bli ljust för el-och hybridbilarna.

I år kommer minst 40 nya helelektriska bilmodeller att lanseras, elbilar som kommer att nå ut till en bredare krets, i fler format, nya prisnivåer och med bättre räckvidd. Förra året ökade laddhybriderna kraftigt och den ökningen fortsätter även i år. Däremot ser branschorganisationenen Bil Sweden att produktionen av rena elbilar kommer minska.

– Det är en följd av den stora osäkerheten kring årets styrmedelsförändringar i form av bland annat justeringar av bonus-malus-systemet och höjd förmånsskatt. Men även osäkerheten runt elförsörjningen och utbyggnadstakten av en effektiv laddningsinfrastruktur, säger Mattias Bergman VD på Bil Sweden till Dagens PS.

Det nya bonus-malussystemet träder i kraft nu i april och medför att laddhybriderna får 10 000 kronor lägre bonus i snitt, samtidigt som rena elbilar får en höjning på 10 000 kronor. Hur detta kommer att påverka utvecklingen återstår att se.

LÄS ÄVEN: Elbilar för rookies – 10 frågor och svar

Ny laddmärkning underlättar

En annan elbilsnyhet infördes i mars i år då en ny laddmärkning började att gälla. Det är Transportstyrelsen som ställt nya krav på information om laddning för elfordon. Reglerna ska underlätta för förare att se vilka laddningspunkter som passar ihop med deras elbil. Märkning ska finnas på fordonen, i manualer och på laddningsplatser. Bakgrunden till kraven är ett EU-direktiv om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen.

LÄS ÄVEN: Förfinad batteriteknik kan korta elbilens laddtid markant

Bensinbil mot elbil

I mars publicerade transportorganisationen Transport & Environment en ny studie som visar att en bensinbil använder 400 gånger mer råmaterial än en elbil. Ett elbilsbatteri gör av med 30 kilo råmaterial inräknat återvinning, jämfört med en bensinbil som gör av med 17 000 liter bensin i snitt.

Det är en uträkning som bygger på att elektricitet till elbilen kommer från förnybara källor, men transportorganisationen betonar att vinsterna är stora även om bara en del av elektriciteten är förnybar.

– Lägger man lika mycket tid, energi och pengar på att utveckla batterier som man har lagt på förbränningsmotorer i över hundra år så kommer de att vara helt outstanding, säger Stefan Pettersson på forskningsinstitutet RISE till Dagens Industri.

LÄS ÄVEN: Elbilen som körde runt på Stockholms gator 1900

Källor: motormagasinet.se, nyteknik.se, dagensps.se, bilsweden.se, di.se