Elbilsrace i Kina – världens största marknad för ren batteridrift

211
Med över 600 000 sålda elbilar 2017 står Kina för hälften av den globala försäljningen.

Generösa subventioner i kombination med tuffa klimatmål driver elbilsmarknaden inte bara i Sverige. Tydligast är detta i Kina.

Med över 600 000 sålda elbilar 2017 står Kina för hälften av den globala försäljningen – och 2020 ska minst 12 procent av alla bilar som säljs vara eldrivna.

Till skillnad från i Sverige där laddhybrid är stort, är det främst rena elbilar som säljs, över 80 procent, och marknaden domineras av kinesiska aktörer som Geely Auto, BAIC och BYD. Inte konstigt då att de stora internationella aktörerna höll sig framme på landets största bilmässa i Peking.

Audi, Honda och Volvo

Audi var för 30 år sedan tidiga med lokal tillverkning och leder fort­farande försäljningen. Vd:n Rupert Stadler berättade enligt tidningen Dagens Industri om bilmärkets planer fram till 2022 – suvar och eldrift.

– Vi ska lansera tio nya suvar till marknaden, där sju ska produceras lokalt. Fyra av dem kommer att vara helt elektriska, sa han.

Också japanska Honda gav löften om mer eldrift framöver och första rena elbilen kommer senare i år.

Volvo Cars XC40 laddhybrid hade sin premiärvisning i Peking. Enligt Dagens Industri lovade också Volvochefen Håkan ­Samuelsson att hälften av Volvos försäljning ska vara rena elbilar 2025. Volvoteknik sitter också i Geely Autos nya laddhybrid.

Vill bli centrum för en energirevolution

– Kina ska bli centrum för den nya energirevolutionen, sa Geely Autos vd An Conghui. ­Geely siktar på att 90 procent av försäljningen ska vara elbilar 2020.

Och många vill vara med i det nya elbilsracet. I Kina finns i dagsläget flera hundra elbilsföretag som har kommit olika långt i sin utveckling.

Men en stor utmaning är själva laddningen. Många kineser bor i höghus och i storstäderna är det ont om laddstolpar. Därför var intresset stort för det kinesiska bolaget Nio som genom snabba byten av batterier har tagit fram ett nytt system för laddning. Nio har också som mål att inom fem år lansera fem nya modeller och sälja en halv miljon bilar. Och intresset hos Pekingmässans publik var stort. Enligt Dagens Industri var det trångt i Nios monter med devisen:”Blue sky is coming”.