Tema: Elcykel

– Elcyklarna har gett oss bättre livskvalitet

För några år sedan var familjen Fürstenbach Gunnarsson med som testfamilj i ett KTH-projekt. Projektet handlade om en bilburen familj som skulle ställa ifrån sig bilen under ett år. Så här gick det för dem.

Jenny Fürstenbach har aldrig dragit sig för att hoppa på nya idéer. Hon anmälde familjen direkt till KTH-projektet ”Ett bilfritt år” efter att ha läst att de sökte testfamiljer. Tyvärr var maken Oskar inte lika entusiastisk.

– Åh nej, inte ännu en av dina galna idéer, var hans första reaktion, minns Jenny och skrattar.

Oskar var uppvuxen på landsbygden och van att använda bilen överallt. Tanken på att ställa av bilen var därför inte lika lockande som den var för Jenny som var ordentligt trött på allt bilkrångel.
– Jag såg bara bilen som en belastning. Det eviga parkeringsletandet, p-böterna och ständiga reparationskostnader eftersom den hade flera år på nacken.

– Vi bor på Gärdet, arbetar inne i stan, storhandlar på nätet, barnen går i skolan i stan, den yngsta gick på dagis i vårt hus. Det enda vi behövde bilen till var sommarstugan, och dit kunde vi, med lite ansträngning, ta bussen.

Familjen Fürstenbach Gunnarsson. Foto: Andreas Bergius.

Sagt och gjort, i oktober 2014 ställde familjen av sin bil och fick låna två el-lastcyklar av KTH. En tvåhjuling med lastutrymme för två barn och en trehjuling som tog lite mer plats men där alla tre barn skulle få rum.

– Barnen var små så lastcyklar var det alternativ som passade vår familj bäst. Vi hade kunnat få låna en elmoped men tyvärr hade vi inga laddningsmöjligheter så det alternativet gick bort, berättar Jenny.

Den första tiden…

Ingen i familjen hade sedan tidigare någon erfarenhet av elcyklar. Däremot hade de vanliga cyklar.
– Jag skulle ljuga om jag sa att de första dagarna med last-cykel inte var krångliga. Vad ska man ha på sig, inte glömma batteriet och alla nycklarna.

Jenny uppskattar att det tog någon vecka innan den största förvirringen hade lagt sig. Och efter ungefär en månad var hela familjen ordentligt varma i kläderna – bokstavligen.
– Vi cyklade i alla väder och lärde oss ganska snabbt hur man skulle vara klädd så att man inte frös eller blev för svettig.

Första vintern…

När vintern kom fick familjen hjälp med att byta till vinterdäck.
– Vintern under teståret var ganska mild. Någon dag var det minus 16 grader så då tog vi bussen till skolan, men annars cyklade vi hela vintern, minns Jenny.

…ju längre tiden gick, desto fler fördelar upptäckte familjen med elcykeln.

Hon berättar att ju längre tiden gick, desto fler fördelar upptäckte familjen med elcykeln. En fördel som Jenny inte hade räknat med var hur positivt cyklandet blev för själva familjelivet.

– Eftersom vi cyklade tillsammans blev vi mer närvarande som familj, vi stressade mindre eftersom vi slapp passa busstider och tog det allmänt lugnare. Hälsan blev bättre eftersom vi var utomhus jämnt. Vi fick bättre livskvalitet helt enkelt.

När sommaren kom och det blev dags att tillbringa helger och lov på sommarstugan flera mil norr om stan, fanns oro för att det kunde bli bökigt. Familjen tog bussen till lantstället men hur skulle de ta sig runt på plats?

Jenny berättar att Oskar beslöt sig för att cykla ut en av lastcyklarna från bostaden på Gärdet till landet, en sträcka på 8 mil.
– Det gick jättebra. Tack vare att han drog ner på elsupporten räckte batteriet ända fram.

Efter projektet…

När ett år hade gått var familjen helt sålda på sin nya livsstil. De köpte loss elcyklarna och gjorde sig av med bilen för gott. Alla var överens om att fortsätta att cykla. Och det har de gjort sedan dess.

– Under sommarhalvåret har vi ena lastcykeln ställd på landet. Under höst, vinter och vår har vi båda cyklarna här inne i stan. Vi storhandlar alltid på nätet. Jag kan faktiskt inte komma på en enda anledning för oss att skaffa bil i dagsläget, konstaterar Jenny och berättar att för att förenkla livet ytterligare skaffade de en tvättmaskin till sommarstugan så att de slapp frakta tvätt på bussen. De lärde sig också att slimma packningen till ett minimum.

–  Våra inköp blev också mycket mer välplanerade.

– Våra inköp blev också mycket mer välplanerade. Tidigare när barnen var sugna på glass kunde vi åka och köpa. Det gör vi inte längre eftersom det känns för långt, istället har vi köpt en glassmaskin.

Jenny uppskattar verkligen friheten och enkelheten med elcykel.
– Många människor är beroende av bilen för sin vardag, det har vi stor respekt för. Men många skulle kunna ha glädje och nytta av att prova en elcykel som alternativ eller komplement. Att kunna cykla långt eller fort utan att bli trött eller svettig är stora fördelar. Att slippa leta parkeringsplatser eller anpassa sig efter kollektivtrafikens tidtabeller är andra. Och sedan får man frisk luft och en aktiv vardag. Hållbarhetsfrågan var inte anledningen till att vi valde bort bilen till förmån för elcykeln, men jag tycker också att det är viktigt att visa våra barn att vi tänker på deras framtid och på miljön.

Idag har barnen blivit äldre, transportbehovet har ändrats och Jenny börjar fundera på att skaffa en smidigare variant av elcykel.
–  Jag skulle vilja ha en smidig el-vikcykel som jag lätt kan ta med överallt, till exempel på Djurgårdsfärjan och bussen.


Fördelar med elcykel enligt familjen Fürstenbach Gunnarsson:

  • Det är en oerhört flexibel transportform. Du kan göra avstickare och stanna var du vill och när du vill.
  • Hälsan blir bättre för du vistas ute och rör på dig mycket.
  • Du slipper krånglet med dyra reparationer, parkeringsletande, p-böter…
  • Du tar dig smidigt fram överallt. Slipper bilköer eller att anpassa dig till tidtabellen.
  • Elcykel är miljövänligt.
  • Du umgås med familjen på ett mer närvarande sätt.
  • Barnen har fått bättre lokalsinne och hittar i sin närmiljö på ett annat sätt än om vi skjutsat med bil.
  • Man sparar pengar dels på alla kostnader som tillkommer när man äger bil, dels på familjens inköp som blir mer planerade.

Nackdelar:

  • Batteriet fungerar sämre när det är kallt.
  • Elcyklarna kan vara stöldbegärliga.
  • Batteriet måste bytas efter ca 4–5 år.
  • Ibland kan det vara svårt att hitta en bra verkstad för elcyklar men det har blivit bättre.

 

Fakta familjen Fürstenbach Gunnarsson

Namn: Jenny Fürstenbach 40, egenföretagare, Oskar Gunnarsson 41, IT-chef, Mårten 13, Mattias 10 och Jonathan 5.
Bor: I lägenhet på Gärdet, sommarstuga utanför Norrtälje.

Fakta projektet ”Ett bilfritt år”

Projektet Ett bilfritt år initierades av Green Leap på KTH och finansieras av Energimyndigheten i samarbete med Sustainable Innovation och designbyrån Propeller. Projektet startade december 2013 och avslutades 2016.

Guide: Allt om elcyklar

Tips: 7 skötselråd för din elcykel

Läs mer