ElectriVillage har satt Mariestad på kartan

1721
ElectriVillage i Mariestad
Satsningen ElectriVillage har satt Mariestad på kartan och lockat många besökare som på nära håll velat se nya lösningar inom förnybar energi. Bild: mariestad.se/electrivillage

Fem år har gått sedan ElectriVillage, Mariestads satsning på hållbara transporter och energisystem, drog igång. Utvecklingsstrateg Susanné Wallner berättar om några av de positiva effekter satsningen haft på kommunen – och hur den närmsta framtiden ser ut. 

Det var med start år 2015 som Mariestad aktivt valde att utveckla kommunen utifrån de globala målen för hållbar utveckling (Agenda 2030). Ambitionen var att Mariestads stadsmiljö skulle vara en plats där klimatsmarta lösningar kunde födas och utvecklas. Det kunde exempelvis handla om att transportera varor och människor samt system för produktion, lagring, användning och överföring av förnybar energi.

LÄS OCKSÅ: Mariestad först med elväg i stadskärnan

Stort internationellt intresse

Så hur har projektet fortlöpt de senaste fem åren? Nyligen utvärderade och presenterade projektets utvecklingschef Jonas Johansson och utvecklingsstrateg Susanné Wallner effekterna av satsningen inför kommunstyrelsen. Det sammantagna budskapet var att satsningen har satt Mariestad på kartan och lockat många besökare som på nära håll velat se nya lösningar inom förnybar energi.

Susanne Wallner vid tankstationen
Susanne Wallner vid tankstationen i ElectriVillage.

– Mariestad har blivit en ”snackis” och vi får besök från olika delar av världen, men också från svenska storföretag och mindre innovatörer inom det hållbara segmentet. Vad kan vara bättre än att göra något som funkar i verkligheten och som skapar framtidstro, säger Susanné Wallner.

Mariestad har, enligt uppgift från kommunen, haft 45 besök från totalt 28 olika svenska orter. Utöver det har företag och myndigheter från länder som Australien, Österrike, Schweiz, USA, Norge och Indien varit i Mariestad med anledning av ElectriVillage.

I dagsläget finns inget annat modellområde som på samma vis kan uppvisa en kombination av hållbara transportlösningar och energisystem. Det gör ElectriVillage unikt i sitt slag. Mariestad är också ensam i världen om att ha en solcellsdriven vätgasstation. I samband med ombyggnationen av E20 kan dock tankstationen behöva flyttas framöver. Detta ska dock inte innebära några större problem eftersom anläggningen är flyttbar.

Stött på vissa problem
Överblick av ElectriVillage
Överblick av ElectriVillage.

Ett exempel där saker inte har gått enligt plan är de inköpta elfordonen som visade sig ha fabrikationsfel. En faktor som krånglat till situationen är att tillverkaren gick i konkurs, detta kort efter leveransen av fordonen. Enligt Susanné Wallner går fordonen nu på test för att fel ska åtgärdas. Förhoppningen är att de därefter ska kunna användas fullt ut.

– Det har hänt saker under resans gång som gjort att vi fått både avsluta, omvärdera och hantera saker annorlunda än initialt. Men av det kan man också lära. Jobbar man med nya samhällslösningar måste man ibland våga göra fel. Vi har modiga politiker som oavsett partifärg stödjer satsningen, vilket är viktigt när man skall göra en så pass långsiktig förändring. Och att man förstår att det gynnar kommunen på sikt även om det i nutid kan kännas svårt med ekonomiska prioriteringar, säger hon.

Hur ser framtiden ut för ElectriVillage?

– Vi fortsätter att söka pengar för att kunna visa nya lösningar och en del fattar vi direkt beslut om. Vi bygger nu världens första solcellsdrivna vätgas-förskola som vi försöker hitta hållbara lösningar för interiört, säger Susanné Wallner och fortsätter:

– Vi har också en ansökan inne hos Energimyndigheten kring att ställa om Kinnekulletåget till vätgas tillsammans med Sustainable innovation i Stockholm och Linköpings universitet. Vi ställer även om vår egen bilpool i kommunen och har redan nu 14 vätgasbilar. 

Källa: Egen intervju, Mariestad.se och Mariestadstidningen.se.