Elektrisk cykeltaxi redo för Göteborgs gator

839
Under Volvo Ocean Race i somras blev Taxi Göteborg först i världen med att använda och utvärdera Sveriges nya cykeltaxi – Quicab. Foto: Quicab.

Klimatfrågan i fokus har bidragit till allt fler företag satsar på miljövänliga fordon. En svenskutvecklad extra smal eldriven cykeltaxi är en av satsningarna.

Tack vare sin speciella form kan den transportera passagerare genom städer och platser där vanliga taxibilar inte kommer fram.

Under Volvo Ocean Race i somras blev Taxi Göteborg först i världen med att använda och utvärdera Sveriges nya cykeltaxi Quicab. Besökarna erbjöds transporter fram och tillbaka längs den långa Bananpiren och genom folkmassorna. Taxin har plats för två passagerare och en chaufför.

Även för Taxi Göteborg innebar testkörningarna positiv uppmärksamhet.

– Vi ser det positivt och nödvändigt med utvecklingen av nya fordonstyper för persontransporter då vår stad ändras och våra taxibilar inte kommer fram, säger marknadschefen Petra Kling i samma pressmeddelande.

Många utmaningar
Eric Zinn, grundare av Quicab. Foto Quicab.

Den speciella cykeltaxins grundare, Eric Zinn, har en bakgrund som hållbarhetschef. För fyra år sedan började han att fundera över hur alternativa transportmedel bäst kunde utformas för att hållbart kunna ersätta biltrafik i innerstäder. Eric lät först bygga en så kallad velomobil. Efter att ha tittat på de cykel- och eldrivna mopedtaxis som finns på marknaden upptäckte han att de flesta hade stora begränsningar på grund av sin bredd, funktion och utformning. Det resulterar i att de oftast hänvisas till vanliga vägar där de får anpassa sig till bilköer och kringleder för att ta sig fram. Det var så idén utvecklades.

– Jag var inte medveten om hur rätt i tiden vi skulle komma att landa med vår produkt när vi påbörjade vårt arbete. Idag möter vi enormt positiva reaktioner från alla håll. Allt ifrån droskägare till infrastrukturansvariga för städer runt om i Europa, som söker alternativa fortskaffningsmedel till moderna bilfria innerstäder, berättar Eric Zinn och avslutar:
– Ett bättre alternativ för persontransporter i miljömedvetna städer har nog aldrig tidigare setts bland besökarna.