Ellevios kundservice – alltid redo att hjälpa till

3290
Ellevio kundservice, i genomsnitt har de cirka 1 400 kontakter per dag. Foto: Eva Petersson, Ellevio.

Elnätsavtal, fakturaärenden eller energisparfunderingar. Varje dag tar Ellevios kundservice emot runt 1 400 kundfrågor. Men vilka är de som sitter på andra sidan luren och vid datorn och vad kan kundservice hjälpa till med? Jessica Fernström, ansvarig för Ellevios kundservice berättar.

På Ellevios kundservice i Arbrå i Hälsingland sitter ett 80-tal personer i öppet landskap och svarar på frågor dag ut och dag in. Att svara på frågor är nämligen deras jobb.

Jessica Fernström, kundserviceansvarig. Foto: Eva Petersson, Ellevio.

– Vi som arbetar här är uppdelade i privat- och företagskunder. Men alla som arbetar här bör kunna svara på alla slags frågor. Frågorna brukar komma in till oss via telefon, mejl, Facebook eller chatt. I genomsnitt rör det sig om cirka 1 400 kontakter per dag, förklarar Jessica Fernström som är kundserviceansvarig.

Hon berättar att de vanligaste frågorna handlar om hur man gör när man flyttar och ska teckna ett elnätsavtal samt fakturafrågor.

– Vi brukar också tipsa om ”Mina Sidor” där du själv som kund kan se information om dina fakturor, om de är betalda, se din elanvändning och dina avtal.

Förutom att svara på frågor brukar kundservice ge råd om hur man på smartaste sätt kan hantera sin elförbrukning.

– Vi brukar tipsa om att man ska gå igenom sin bostad för att se om de har något som står och ”drar” och som man inte är medveten om, till exempel datorer, laddare, tv-apparater. Vi brukar också uppmärksamma dem som bor i hus och har berg-, jord- eller vattenvärme, att när det är riktigt kallt så orkar inte pumparna med och då startar el-patronen vilket gör att uppvärmningskällan går över till direktverkande el.

Är det roligt att jobba på kundservice?

– Ja, majoriteten av de kunder som ringer är trevliga och väldigt nöjda med vår hjälp. Sedan finns det självklart enstaka som är missnöjda och har klagomål. Vi kan ju tyvärr inte göra något åt sakfrågan, till exempel om det är strömavbrott på grund av väderlek. Men som sagt, det är få som är riktigt arga. De flesta är förstående och trevliga.

Ulrika, Stina och Tobias är rådgivare på Ellevio kundservice. Foto: Eva Petersson, Ellevio.
Vilka är ni som jobbar på kundservice?

– Vi är en blandning av män och kvinnor i olika åldrar och nationaliteter. Vår gemensamma nämnare är att alla är serviceinriktade, gillar kontakten med andra människor och att prata i telefon.
Alla medarbetare kan besvara frågor på engelska och några kan även andra språk.

Till sist, vilka är de konstigaste frågor ni har fått på kundservice?

– Ja, vi tar onekligen emot en del udda frågor, till exempel: Vad drar mest i en elgrill, två grillkorvar eller en hamburgare? Jag behöver hjälp med att bogsera bort min bil, kan ni hjälpa mig med det? Är det sant att kylskåpet fungerar även om dörren är stängd och lampan släckt? Är det okej att jag pyntar Ellevios elskåp med blommor?

Kontakta oss

Ellevios kundservice består av 84 medarbetare. Kundservicen ligger i Arbrå i Hälsingland. Öppettiderna är vardagar 8-17, för att anmäla strömavbrott är det öppet dygnet runt året om.

Ellevios kundservice 0771-53 53 00 måndag-fredag, kl 8-17.
Du kan även kontakta Ellevio via ett kontaktformulär som du hittar på ellevio.se

För strömavbrott och felanmälan når du Ellevio alla dagar, dygnet runt på 020-44 11 00.