Europa laddar för laddningsnätverk för tung trafik

472
Foto: Dan Boman 2015

Volvokoncernen, Traton Group (Scania och MAN) och Daimler Truck (Mercedes), planerar att skapa Europas första offentliga laddningsnätverk för tung trafik. Avtalet tillverkarna ingått i är för att stödja och skynda på EU:s omvandling till klimatneutrala transporter.

Det finns idag ett akut behov av ett högpresterande laddningsnätverk för att stödja lastbilsoperatörerna i sin övergång till CO2-neutrala transportlösningar, framförallt när det gäller tunga fjärrtransporter.

De tre tillverkarna av kommersiella fordon – Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group har gemensamt skrivit under ett avtal att installera och driva ett högpresterande offentligt laddningsnätverk för batteridrivna tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar över hela Europa.

LÄS ÄVEN: Sverige behöver fler laddplatser – hur löser vi det?

Snabba på uppbyggnaden

Anledningen till avtalet är att man vill ligga i framkant och snabba på uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen. Allt för att öka kundernas förtroende och stödja EU:s omvandling till klimatneutrala transporter.

Foto: Traton Group

– För Traton Group är det uppenbart att framtidens transporter är elektriska. Det kräver en snabb utveckling av allmänt tillgängliga laddningspunkter, framförallt för tunga fjärrtransporter. Vi tar nu det första steget mot att påskynda övergången till hållbara och fossilfria transporter. Det andra steget bör vara ett kraftfullt engagemang från EU i form av en full uppskalning av ett laddningsnätverk över hela Europa, säger Matthias Gründler, VD för Traton Group som äger Scania och MAN, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Så skapar du laddplatser till din bostadsrättsförening

Samriskföretag

De tre aktörerna bildar gemensamt ett samriskföretag där de kommer att äga lika stora andelar. Investeringen uppgår till 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter runt om i Europa. Projektet beräknas att starta 2022.

Samriskföretaget kommer att fungera som ett verktyg för att kunna förverkliga Europeiska unionens Green Deal om koldioxidneutrala godstransporter innan 2050.

De planerade laddningspunkterna är bara ett steg på vägen. Man räknar att antalet kommer att öka avsevärt med tidens gång, tack vare samarbeten med ytterligare partners samt offentlig finansiering.

– Europas lastbilstillverkare har det gemensamma målet att uppnå klimatneutralitet till 2050. Det är dock avgörande att rätt infrastruktur byggs upp i takt med att antalet CO2-neutrala lastbilar ökar. Vi är därför mycket glada över att kunna ta detta banbrytande steg, säger Martin Daum, vd för Daimler Truck i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN: Ellevios app har fått Sven att ladda bilen på dagen istället