Råd för företag vid strömavbrott

Ellevio ser till att ert företag och resten av samhället har el. Om elen försvinner kan det bero på att elnätet har blivit skadat eller att det blivit fel på en komponent, men det kan också bero på ett fel hos er.

I alla fastigheter finns en elcentral (även kallat elskåp) som innehåller säkringar och skyddar elsystemet från att bli överbelastat. Ett strömavbrott kan bero på att en säkring har gått sönder eller att jordfelsbrytaren slagit ifrån. Ta reda på var ert elskåp sitter, då är det lättare att hitta skåpet om elen plötsligt skulle sluta fungera.

varmeljus2_840x420.png

Checklista om elen försvinner:

  • Kontrollera om avbrottet bara är i er fastighet. Lyser det ute på gatan och i grannhusen är förmodligen felet hos er.
  • Om det bara är ni som har strömavbrott – kolla elskåpet och kontrollera att säkringarna, huvudsäkringen och jordfelsbrytaren fungerar.
    • Har en säkring gått av - byt och återställ säkringen.
    • Kvarstår problemet - kontakta fastighetsägaren eller en elektriker som kontrollerar er elanläggning.
  • Om ett större område är strömlöst känner vi i allmänhet till störningen och har satt igång att reparera felet. Ni kan enkelt följa strömavbrottet på vår avbrottskarta.
  • Hjälp oss att lokalisera felet. Om det bara är ni eller ett fåtal grannar som har strömavbrott kan ni ringa oss och göra en felanmälan på 0771–53 53 00

Avbrottskartan

På avbrottskartan kan du se information om planerade och oplanerade avbrott inom Ellevios elnätsområden. Här kan du även enkelt felsöka och anmäla avbrott.

Om strömavbrottet håller i sig

I dagens samhälle är vi beroende av el för att vardagen ska fungera både hemma och på jobbet. Ett strömavbrott kan påverka såväl portkod och hissar som internetuppkopplingar och bli väldigt besvärligt. Här är några tips om avbrottet är långvarigt:

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 8 december 2021

Hjälpte den här sidan dig?