8 frågor till Tibor Blomhäll

510

Månadens eldsjäl är Tibor Blomhäll, elbilsfantast som är aktuell med boken ”Skaffa elbil – allt du vill veta om elbilar men varit för blyg för att fråga”.

Hallå Tibor,

Hur började ditt elbilsintresse?

– Redan som barn fascinerades jag av att trådbussar använder el som bränsle. Fascinationen växte när de första moderna elbilarna som GM EV-1 och norska Think började dyka upp kring millenieskiftet.

Vad är det med elbilar som lockar dig?

– Lyxkänslan. Ingen förbränningsmotor som hostar och skakar, inga vibrationer, inga ryck vid växlingar, man glider bara fram mjukt, tyst och bekvämt. Samtidigt kan man trycka plattan i mattan och accelerera som de allra dyraste sportbilarna. Och bilen väntar på mig varm och fulladdad varje morgon. Jag behöver aldrig åka och tanka den, behöver inte skrapa rutan och sätta mig i en iskall bil på vintern. Det där med miljön får man sen liksom på köpet.

Berätta om din bok ” Skaffa elbil”. Varför skrev du den?

– Många är intresserade av elbilar och laddhybrider och vill lära sig mer. Men det fanns inga bra böcker i ämnet, därför skrev jag en själv. Boken tar upp hur elbilar fungerar, hur det är att äga en och vad man ska tänka på inför ett köp. Det finns många frågor och missuppfattningar kring den nya teknologin därför är bokens undertitel ”allt du ville veta om elbilar men varit för blyg för att fråga”.

Du är även ordförande i ”Tesla Club Sweden”?

– Ja, det är Sveriges största elbilsklubb med över 10 000 medlemmar. Det är gratis att vara med. Vi är helt oberoende biltillverkaren och har även många medlemmar med andra elbilsmärken.

Hur ser du på elbilens framtid?

– Elbilar rasar i pris och blir ständigt bättre. Det närmsta decenniet kommer vända upp och ner på hela marknaden! Men laddinfrastrukturen måste hänga med. Dels så att alla kan snabbladda på långresor men framför allt så att även de som bor i lägenhet ska kunna ladda hemma. Villaägare kan alltid skruva upp en egen laddbox men har du bilen i ett parkeringsgarage eller stående på gatan är det svårare. Fast så där var det även med satellit-TV för 30 år sedan, att det var de med villa som först kunde sätta upp paraboler. Idag är det självklart att även lägenheter har tillgång till en massa TV kanaler.

Vad är den vanligaste missuppfattningen om elbilar enligt dig?

– Ja det är ju det här med räckvidden, det är den folk alltid frågar om. Fast hela den diskussionen bygger på ett missförstånd. Elbilar används ju på ett annat sätt än bensinbilar. De som oroar sig för räckvidden inför ett elbilsköp tänker på den dagen på året då de åker 100 mil på en dag men de glömmer bort de övriga 364 dagarna.

Den dagen du långkör åker du inte heller non-stop. Du brukar ta en bensträckare och då kan du snabbladda bilen. Snabbladdare byggs nu i rekordfart runt om i hela Sverige. Om några år kommer laddstationer vara vanligare än bensinmackar.

I boken skriver du att de officiella räckviddssiffrorna inte stämmer?

– Vissa tycks tro att om en elbil har 300 km i räckvidd kommer den alltid åka 300 000 meter och sedan tvärstanna med tomma batterier. Men så fungerar det inte. Precis som bilar med förbränningsmotorer har elbilar olika förbrukning beroende på körstil, hur snabbt du åker och om det är sommar och sol eller snöstorm.

Men det finns ett enkelt knep för att förlänga elbilars räckvidd.

Vad är det för knep?

– Nänä, då får man läsa boken för att få reda på det!

Fakta

Namn: Tibor Blomhäll

Ålder: 52 år

Yrke: utvecklingschef i IT-bolag

Bor: Järfälla utanför Stockholm

Kör: Tesla Model 3

LÄS ÄVEN:  5 frågor till Beatrice Rindevall på Supermiljöbloggen