Kinas elbussar bidrar till bättre luft

242
En av många elektriska bussar i Shenzehn. Foto: BYD.

För några år sedan var det inte många som trodde på elbussarnas snabba framväxt. Men nu har den elektriska bussindustrin blivit så stor att den hotar hela den traditionella bränsleindustrin. Och utvecklingen sker i racerfart i Kina, ett av världens mest förorenade länder.

År 2017 rullade totalt 385 000 elbussar på vägarna över hela världen. Hela 99 procent av dessa bussar återfanns i Kina.

Det i sin tur minskar efterfrågan radikalt på traditionellt bränsle eftersom en buss slukar ungefär 30 gånger mer bränsle än en personbil.

En stor anledning till varför Kina ligger i framkant när det kommer till att elektrifiera sin bussflotta är att landet är ett av världens mest förorenade. Bara år 2015 dog 1,6 miljoner människor där på grund av luftföroreningar.

Pilotprojekt i Shenzen
Elektrisk buss i Shenzehn. Foto: BYD.

För ett tiotal år sedan var den kinesiska staden Shenzen i farozonen. Situationen var så allvarlig att regeringen beslöt sig för att staden skulle få ingå ett pilotprojekt med målet att ha en helt fossilfri bussflotta till år 2009. Projektet lyckades över förväntan. Inom loppet av två år var Shenzens samtliga 16 359 bussar utbytta till elektriska fordon.

Nu, tio år senare, kan man konstatera att luften i Shenzen förbättrats betydligt medan den är sämre i andra kinesiska städer.

Även städer som Paris, London, Mexiko City och Los Angeles har tagit beslut om att bli mer klimatsmarta. Deras mål är att till år 2025 ska de ha helt fossilfria transporter. London är den stad som hittills kommit längst i den processen.

Källa: bloomberg.com