Körskolor erbjuder elbilar till sina elever

66
För en trafikskola var det miljömedvetenhet som väckte tankarna om en elbil. Elbilen är ett bra alternativ till de fossilbränsleslukande bilarna.

Den traditionella trafikskolebilen har tidigare varit liten, bensindriven och manuell. Men nu har en del trafikskolor valt att köpa in både gas- och elbilar för att sänka utsläppen.

I exempelvis Linköping låter en trafikskola sedan en tid tillbaka sina körskoleelever att övningsköra i elbil. För trafikskolan var det miljömedvetenhet som först väckte tankarna om en elbil. Elbilen tyckte man var ett bra alternativ till de fossilslukande bilarna som körskolan hade, berättar utbildningsledare Dennis Andersson till alltomelbil.se 

– En elbil ger föraren övning med automatväxlad bil, något som inte alls är ett problem då fler och fler väljer att endast köra upp med denna behörighet, säger Dennis Andersson och tillägger att elbilen nu ersatt den fossila automatväxlade bilen som trafikskolan hade innan.

En annan trafikskola i Falkenberg kallar sig för ”Sveriges första klimatneutrala körskola”. Skolan slår på stort och låter sina elever övningsköra i en Tesla. Ägaren Lennart Svensson beskriver hur han ”alltid varit elbilsnörd” i mestmotor.se/recharge.

– Vi köpte vår första elbil, en Volkswagen e-Golf, 2015 och har alltid varit engagerade i miljö och ecodriving. Sedan spann det vidare, och nu kör vi enbart icke-fossilt med biogas och el rakt av. Nu är vi Teslaägare och det älskar eleverna.

Elbilstänket sprider sig i Falkenberg

Lennart Svensson berättar också hur elbilstänket nu spritt sig till de andra trafikskolorna i Falkenberg, men i resten av Sverige tycker han det fortfarande är relativt ont om elbilar.
– De tror inte räckvidden räcker till. När jag köpte vår första elbil hade den batteri på 30 kWh. Nu har vi 60 kWh och då är räckvidden inga problem. Jag kommer hem med tolv mil kvar och laddar under natten.

Bilen har dubbelkommando för att körskoleläraren ska kunna ta över i en nödsituation. Förutom att lära sig köra, lär sig eleverna även att ladda bilen.

Teslan är automatväxlad, och elever som kör upp med en automatväxlad bil får sedan inte köra en bil med manuell låda. Men med tanke på hur många som idag tar körkort enbart för automatbilar är det inget problem menar Lennart Svensson.
– Trenden i hela Sverige är att fler och fler väljer automatkörkort, framför allt i storstäderna. Dagens 25–30-åringar kanske bara kör en poolbil eller företagsbil och där är många numera eldrivna eller hybrider med automatlåda. Den trenden kommer bara öka.

Källa: alltomelbil.se  mestmotor.se/recharge