Ljusforskarens 7 tips, så blir du piggare i vintermörkret

1486
Se till att ha bra belysning hemma. Med rätt val av färg och belysning på tak och väggar kan ljusförhållandena blir mer lika dagsljuset.

Känner du dig trött och orkeslös under vintern? Då är du inte ensam. Vår trötthet beror till stor del på dagsljusbrist. Thorbjörn Laike, professor vid Lunds Universitet, forskar i ämnet. Här är hans bästa tips i vintermörkret.

1. Se till att ha bra belysning hemma. Välj bort allt bländande ljus som du ändå undviker att sätta på för att det är obehagligt.

2. Använd gärna riktat ljus på golv, väggar och tak. Genom rätt val av färg och belysning på tak och väggar kan du öka det så kallade omfältsljuset där ljusförhållandena blir mer lika dagsljus. Det ger direkt effekt på hur du mår och presterar.

3. Vi lever i en tid då nya belysningstekniker utvecklas hela tiden. Våga testa dem!

4. Försök att komma ut så mycket som möjligt under dagen så att du kan ”tanka” äkta dagsljus.

5. Tänk på att på morgonen är det bra med kall vit belysning så att man vaknar till. På kvällen däremot bör du undvika den och det som kallas för ”blått ljus” från datorer, surfplattor och mobiler.

6. Satsa på LED-belysning av god kvalitet. Med god kvalitet menas att det finns ett så varierat spektra av ljusvågor som möjligt i själva ljuskällan. Fråga personalen i butiker specialiserade på belysning om du är osäker.

7. Försök att ha en så regelbunden livsföring som möjligt där du lägger dig i god tid och vaknar ungefär vid samma tidpunkt varje dag. Ät sunt, träna, undvik för mycket kaffe och alkohol som stör sömnen. Och försök att vistas i dagsljus några gånger varje dag.

Thorbjörn Laike, professor i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Foto: privat.
Thorbjörn Laike, professor vid Lunds Universitet. Foto: privat.
LÄS OCKSÅ:

5 tips – så får du bästa utomhusbelysningen
Ljusforskaren om ljusets betydelse för hälsan
Ellevio-redaktionen testar ljusterapi
Guide: Rätt belysning i alla rum