Med el blir motorbåten tyst

2518
Elbåtarna är på frammarsch, men finns än så länge inte med samma prestanda som en vanlig motorbåt.

Precis som med bilar, har utvecklingen av eldrivna fritidsbåtar nu kommit igång på allvar. Mest uppmärksamhet har en svensk elbåt som svävar en halvmeter över vattenytan fått. Men det finns också andra alternativ för den som vill glida fram lika tyst som en segelbåt.

Enligt Havsmiljöinstitutet släpper Sveriges fritidsbåtar under några få sommarmånader ut lika mycket växthusgaserna som  inrikesflyget. Mer lokala miljöproblem är buller och bristande avgasrening i båtmotorerna.
– Trots att varje enskild båt och brygga har en liten miljöpåverkan gör det stora antalet att den totala effekten av båtlivet blir betydande, säger Per Moksnes, forskare vid Havsmiljöinstitutet och en av författarna till rapporten.
Det är här de nya elmotorerna och elbåtarna kommer in. Ännu finns det inga elbåtar med motsvarande prestanda som vanliga motorbåtar, men de är enligt båtmässan Allt för sjön, definitivt på frammarsch.

LÄS MER: Semestra klimatsmart med hjälp av kalkylator

Svenska värstingar leder utvecklingen

Samtidigt är det några riktiga värstingar som har fått störst uppmärksamhet inför årets båtsäsong. Den svenska elbåten Candela som tidigt backades upp av bland annat Energimyndigheten, är en av dem. Dn.se och di.se och är bara några som har uppmärksammat båten från Lidingö. Och kanske är det inte så konstigt eftersom båten har ett bärplan, en ”vinge”, som lyfter skrovet över vattenytan och därmed sänker energiförbrukningen med 75 procent.

Batteriet är detsamma som används i elbilen BMW i3 och beställs direkt från bilföretaget och motorn levereras från Slovenien. Utöver det har all tillverkning nyligen flyttat till företagets lokaler på Lidingö. Men smakar det så kostar det; 2 miljoner kronor får den som vill ha en Candela punga ut med i dagsläget.

En annan svensk elbåtstillverkare är X-shore som lanserade sin första modell 2018. Det drivs av entreprenören Konrad Bergström, och utvecklas i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola och Rolls Royce. Också här är priset av det häftigare slaget.

LÄS MER: Eldrivna brädor surfar fram på elektrifieringsvågen

Enkelt att byta till miljövänlig elmotor

I mitten av mars var det tänkt att båtmässan Allt för sjön skulle gå av stapeln i Älvsjö i Stockholm. Men som så många andra event och arrangemang blev det inställt. Utifrån förhandsinformationen framgår ändå tydligt att eldrivna båtar skulle uppmärksammas stort. Vilka alternativ är det då som finns?

– Det stora båtinnehavet utgörs av små båtar upp till fyra meter, där det är enkelt och effektivt att byta ut den gamla elmotorn mot en miljövänlig elmotor. Det kostar en slant, men de mindre elmotorerna är ändå möjliga för flertalet att inhandla. Och tänk så tyst och skönt det kommer att bli i semestervikarna framöver, säger Allt för sjöns projektchef Hanse Thorslund.

Lägre vikt och mindre service

Och enligt tidningen Båtliv har marknaden för elutombordare börjat ta fart. Samtidigt är det dock ytterst små volymer det handlar om, sett till den totala världsmarknaden. I hela världen såldes 2018 cirka 842 000 utombordsmotorer, varav elmotorer stod för en dryg procent. Lagar och regler för hur förbränningsmotorer får användas är ett av de argument som styr försäljningen. En annan drivande kraft är utvecklingen av batterier eftersom energiinnehållet stadigt ökar. Flera av de drivande trenderna för elektriska utombordare baseras dock på andra argument: låg vikt, mindre servicebehov och den tysta gången uppskattas av de flesta. Dessutom innehåller elmotorerna inga vätskor som kan läcka och de kan därför förvaras mer oömt i en båt.

Källor: dn.se, di.se, alltforsjon.se, batliv.se, livetombord.se, havsmiljosinstitutet.se