Tema: Elbilar

Med elbil genom Europa – en reseberättelse

Elbilarna ökar för varje år och klarar allt längre sträckor. Men fortfarande är det många som inte vågar ta sin elbil ut i Europa, mest på grund av begränsade laddmöjligheter. En obefogad oro tycker Håkan Normark, som förra året åkte på elbilsemester till Florens med hela familjen. Här är hans dagbok från en lyckad semester.

En reseberättelse kan göras ur många perspektiv, här är en återgivning av vår bilsemester i Europa 2017 ur elbilens perspektiv! Vi reste med en Tesla Model X90D från Stockholm till Florens, vidare till Nice och sedan hem igen.

Genom Sverige

Reser man långt med elbil är laddplatserna självklart en viktig parameter. Generellt ligger inte många vackert till. Tvärtom är de ofta placerade ganska trist vid bensinstationer och hotell. I gengäld hittar man laddarna oftast mycket nära vägen, sällan mer än en kilometer bort. Men vi hade tur. Vid en av resans första superladdare, vid Toftaholms Herrgård i Småland får vi uppleva en vy vi inte skulle fått se om det inte vore för laddstoppet.

Öresundsbron, Danmark och Tyskland

Bilen demonstrerar två av sina paradnummer, den fantastiska vindrutan som ger en otrolig vy och autopiloten. Över 90 procent av den totala resan gör vi med autopiloten aktiverad. Även om bilen ännu inte är i närheten av “helt självkörande” upplever vi att körningen blir mindre tröttsam och mer avkopplande. Dessutom får vi regelbundet uppdateringar till bilen som gradvis gör autopiloten bättre och bättre.

Många laddplatser
Håkan Normarks son laddar elbilen. Foto: privat.

Laddplatserna i Danmark och Tyskland ligger tätare än i Sverige. De har verkligen förberett sig för den stora boomen.  Trots att laddarna ligger ganska trist får vi ibland uppleva saker vi annars inte skulle ha sett. I Tyskland exempelvis stannar vi vid en laddplats som ligger bredvid en inomhusskidbacke. Vi går in och tittar på den mycket ödsliga skidbacken med några få åkare.

Onödig räckviddsångest

Resans enda räckviddsångest upplever vi i Tyskland. Teslans inbyggda navigator är mycket bra på att beräkna energiåtgång och efter ett tag lär man sig att lita blint på vad den säger. Men på autobahn kan det vara lite lurigt eftersom man inte vet vilken hastighet navigatorn räknar med att man ska köra i.  Är man dessutom, som jag, en ny elbilsförare och inte riktigt van vid exakt hur stor påverkan hastigheten har på energiåtgången kan man få vara med om ett äventyr. Vid laddstationen i Tyskland har vi bara 1 procent kvar när vi kommer fram. De sista kilometrarna såg jag därför till att ligga tätt bakom en långtradare, ett tips jag lärt mig från ett elbilsforum och som drastiskt sänkte energiåtgången. Efter den erfarenheten minskade min räckviddsångest rejält.

Victoria Normark och yngsta dottern njuter av sol och värme. Foto: privat.
Förnybar energi

Hela Tyskland är som en stor symbol för vad som komma skall. Massor av förnybar energi och fullt med el-laddare. Det går nästan inte att åka längs autobahn och inte se ett vindkraftverk.

Ingen gång på resan råkade vi ut för någon laddare som inte fungerade eller något annat laddstrul. Detta i kombination med bilens navigator som beräknar rutt med laddningar gör resan väldigt bekväm.

En oväntad effekt av eldrift är att man kan sova bekvämt i bilen. Andra natten sover vi i bilen i Innsbruck. Eftersom klimatanläggningen kan vara på utan att någon oljeeldningsmaskin måste pumpa ut avgaser får vi bekväm sovtemperatur hela natten.

Italien

Innan slutmålet stannar vi till i Italien för att se både Ferrarimuseet i Maranello och det närliggande Lamborghinimuseet. Hos Lamborghini får vi lära oss att Tesla inte var först med en stor vindruta. Och på parkeringen i Maranello händer något komiskt. På en ganska ödslig parkering parkerar en McLaren supersportbil bredvid oss. Fram rusar en klunga personer och börjar filma och ta kort. Tyvärr för gubben i sin McLaren tar de inte kort på hans bil utan på vår Tesla och falkvingedörrarna…

Första anhalten är vårt hyrda stenhus utanför Florens. Hur var det nu med att det går att tanka bensin överallt i Italien men laddplatser för elbilar finns ingenstans? Nej, det stämmer inte. Det går åtminstone att ladda en Tesla vid ett stenhus ute på den italienska landsbygden (däremot såg jag inga bensinpumpar i närheten).

Jag hade undersökt lite i förväg och kom fram till att medan Sverige har Europas lägsta elpris har Italien Europas högsta. Jag kompenserar husägaren för mitt laddande under en vecka, 20 euro går det på.

Frankrike

Efter Florens och Toscana åker vi vidare mot Frankrike och Nice. Periodvis är det över 40 grader varmt. En fullkomligt lysande funktion är då att kunna slå på klimatanläggningen på bilen innan man kommer tillbaka efter en varm stadsvandring.

En liten paus under skuggen av ett träd. Foto: privat.

Vi fortsätter vår färd och det är i Alperna som vi märker att elbilen kommer till sin rätt allra bäst. All extra energi som förbrukas på vägen upp återvinns nämligen på vägen ner och dessutom finns ingen risk för överhettning av bromsarna. Samtidigt gör kuperat landskap, hög hastighet och motvind eller regn att man verkligen märker hur energiåtgången påverkas av olika faktorer. I en elbil är det inte konstigt att energiåtgången märkbart ökar på grund av att (nästan) all energi som matas in i motorn faktiskt används till rörelse framåt. I en bensinbil som använder 85 procent av energin till spillvärme märks inte den ökade energiåtgången på totalen.

Åter hemma i Sverige

Hemma igen. Totalt kör vi 630 mil under 15 dagar. Snittförbrukning inklusive Autobahn fram och tillbaka genom Tyskland och hela vägen hem blir 258 Wh/km. Med 90 kWh batteri innebär det alltså en “snitträckvidd” under semestern på 35 mil per fullt batteri. Det är dock en sanning med viss modifikation eftersom man inte har 90 kWh tillgängliga i en Tesla med 90 Kwh batteri utan något mindre. Det teoretiska priset för hela resan blev cirka 1 600 kr. Eftersom vi superchargade nästan all el gratis under resan blev det dock betydligt billigare för oss! (Vår förra bil av samma storlek med bensin-V8 hade förbrukat 950 liter bensin till en kostnad av ca 13 – 14 000 kr på samma resa.)

Hur var det då att semestra med elbil med familjen? Det var inga svårigheter konstaterar vi. Kan man inskränka sig till att ta pauser där det finns laddare märker man som barnfamilj överhuvudtaget inte av att bilen måste laddas.

Sedan förra sommaren har vi hunnit med ytterligare en långresa till italienska alperna på sportlovet och i sommar gör vi en tur till Frankrike igen. Att resa långt med en Tesla visade sig vara en fröjd och något vi kommer att göra om många gånger till.

Text och foto: Håkan Normark


Håkans bästa tips för en familjesemester med elbil

  • Ta korta pauser ofta, kör max två timmar i taget.
  • Fri roaming i Europa gör att barnen kan se vilken film de vill när de vill.
  • Kolla upp roliga ställen att besöka längs vägen. Lägg en timme på att Googla innan resan.
  • Undvik att ha en fast resplan med mål som måste nås varje dag. Justera reslängd varje dag efter trötthet och humör.
  • Om möjligt, kör en hel natt då barnen sover. Det ”tjänar” man mycket tid och lång distans på.
Fakta

Namn: Håkan Normark.
Familj: Fru Victoria och tre barn i åldrarna 4, 9 och 11 år.
Bor: Stockholm.
Bil: Tesla Model X90D.
Gör: Egenföretagare inom IT och hemautomation.
Nästa resmål med elbil: Franska Rivieran.
Drömresmål med bilen: Östersjön runt!
Bäst med elbil: Körupplevelsen och tystnaden (förutom miljön).
Sämst med elbil: Det finns för få modeller att välja på.

Guide: Elbilar för rookies

Tips: Funderar du på elbil?

Läs mer