Nu får du som kund hos Ellevio och Fortum två fakturor för elen

2333
Marcus Wendel, kundchef på Ellevio

Tidigare har Ellevios kunder som även har valt Fortum som elhandlare fått hela sin elkostnad  på en och samma faktura.  Den 1 april byter Ellevio fakturasystem vilket innebär att kunderna framöver kommer få två fakturor för elen, en faktura för elnätet och en faktura för elen som använts. 

En gång i tiden var Ellevio och Fortum ett och samma företag men 2015 sålde Fortum elnätet och Ellevio bildades för att ta över ansvaret. Ellevio och Fortum har sedan dess tagit steg för steg för att skiljas åt och nu har vi kommit till sista anhalten, fakturasystemet kommer inte längre delas mellan bolagen. Det innebär att från och med den 1 april kommer de som är kund hos både Ellevio och Fortum att få en faktura från Fortum för elen de använt samt en faktura från Ellevio för elnätet och leveransen av elen.

– Äntligen kan vi på Ellevio själva ta ansvar för våra egna kundrelationer fullt ut när alla våra kunder får en faktura från oss och också betalar till oss. För oss på Ellevio kommer det att vara viktigt för att bygga mer personliga och relevanta kundrelationer, berättar Marcus Wendel, Kundchef på Ellevio.

Förutom att kunderna får två fakturor för elen påverkas de flesta kunderna inte märkbart. Dock behöver de kunder som har autogiro teckna om det hos Ellevio då Ellevio får ny betalningsmottagare och bankgironummer.

Påverkas du av förändringen och vill veta mer? Här finns det mesta du behöver veta.

FAKTA

Hur fungerar elmarknaden?

Elmarknaden består av tre olika delar, produktion av el, köp av el samt leveransen av el hem till dig, det sista står Ellevio för. Du kan inte välja vem som ska leverera elen till dig men du har alla möjligheter att välja hur du vill att din el ska produceras samt vem du vill köpa din el av. Vill du lära dig mer om elmarknaden kan du läsa mer här.