Nytt test: Elbilen bästa klimatalternativet för familjen

1159
Det går att åka koldioxidsnålt, energieffektivt och förhållandevis billigt med en elbil.

Tur och retur Stockholm–Göteborg med fem bilar på olika bränslen samt tåg och flyg. Vilket drivmedel är snabbast, effektivast och mest miljövänligt? Testets vinnare blev elbilen!

Ett stort jämförelsetest av olika alternativa drivmedel och transportmedel har utförts av biltidningen Auto motor & sport. För att ta reda på vilket drivmedel och färdsätt som är snabbast, effektivast och mest miljövänligt har testutförarna åkt fram och tillbaka mellan Stockholm och Göteborg med fem bilar på olika bränslen samt med tåg och flyg.

Bilen är bäst

Testet visar att bilen totalt sett är det bästa alternativet – även om tåget är en vinnare vad gäller utsläpp och energieffektivitet. Det går att åka väldigt koldioxidsnålt, energieffektivt och förhållandevis billigt med en elbil. När det kommer till utsläpp och ekonomi blir resultatet ännu bättre för bilen om man åker flera stycken tillsammans.

– Åker man en familj på fyra personer är elbilen energieffektivare än tåget och väldigt mycket billigare, även utsläppen är försumbara, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto motor & sport.

Använder man alternativa bränslen som fordonsgas eller HVO (syntetisk diesel) går det också att göra stora miljöbesparingar. Dessa bränslen sänker koldioxidutsläppen med mer än 70 respektive 80 procent jämfört med att köra samma bil på bensin eller diesel.

Flyget överraskar

En överraskning i testet gäller flyget, som brukar utmålas som en stor klimatbov. Men räknar man per passagerare enligt genomsnittlig beläggningsgrad är det bara marginellt sämre att flyga än att köra bil med laddhybridteknik. Väljer man biobränslebiljett på flyget blir det nästan lika miljösnällt som att åka gasbil.

– Vårt test visar att teknikutvecklingen gör underverk för utsläpp och energiåtgång. Dessutom kan importen av olja minskas rejält, om vi tillverkar vår energi själva – med biogas, el, syntetisk diesel eller vätgas. Med modern teknik kan vi fortsätta att resa långt energismartare än vad vi hittills har gjort, avslutar Alrik Söderlind.