Premiär på allmän väg för självkörande lastbil

2522
Transportstyrelsen har nyligen gjort tester på förarlösa lastbilar och kommit fram till att de klarar de svenska trafikbestämmelserna. Bilden visar den autonoma lastbilen, T-Pod. Foto: Einride.

Nu kommer den första förarlösa lastbilen att inta våra vägar. Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg.

Vi har tidigare skrivit om den autonoma lastbilen som kallas för T-Pod. Nu har den fått tillstånd av Transportstyrelsen att testköras på allmänna vägar. Lastbilarna ska till en början få köras förarlöst mellan två logistiknoder vid DB Schenker i Jönköping.

Transportstyrelsen har nyligen gjort tester på lastbilarna och kommit fram till att de klarar de svenska trafikbestämmelserna. Ett krav är dock att det måste finnas någon person i närheten som kan stoppa fordonen ifall det skulle behövas.

– Det är verkligen jättespännande. Men en utmaning blir att få andra bilister att lämna den i fred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, säger Pierre Olsson, press och informationsansvarig på DB Schenker.

Läs också: Elbilar för rookies – 10 frågor och svar

Fler aktörer på marknaden

Men Einride är inte ensam herre på täppan. Vera, som presenterades i september 2018, är Volvos satsning på autonoma lastbilar och likheten med Einride är stor.  Volvo har sedan en tid tillbaka tillstånd att köra med sina autonoma vanliga bilar på vissa vägsträckor i Göteborg, men då måste alltid en säkerhetsförare sitta bakom ratten ifall något skulle gå snett. Det skulle dock inte fungera med lastbilarna eftersom varken T-pod eller Vera har plats för någon förare.

Källa: Voister.se