Så blev Martins kultbil en miljösmart elbil

6143
Foto: privat

När Martin Catlos blev pensionär började han med olika ombyggnadsprojekt. Ett av projekten innefattade en kultstämplad kycklinggul Citroën 2CV. Den förvandlade han under en vinter till en miljösmart elbil.

Martin Catlos har alltid varit intresserad av teknik. Som student pluggade han elektronik på Chalmers och fick därefter jobb på Ericsson. För tio år sedan gick han i pension och flyttade med sin fru ut till sommarstugan på Ingarö, utanför Stockholm. Det var då han startade sina ombyggnadsprojekt.

Citroën 2CV. Foto: Martin Catlos.

– Det började med att jag förvandlade min gamla moppe till en hybrid. Nu har den två motorer; en som går på el och en som går på bensin.

Elmotorer hörs inte och mopeden byggde han för att inte väcka grannarna tidiga morgnar när han själv ville åka och fiska men grannarna fortfarande låg och sov.

Specialbesiktning

Nästa projekt handlade om en riktig kultbil, en kycklinggul Citroën, 2CV. Bilen fick namnet Elenka, ett vanligt flicknamn i hans före detta hemland Slovakien.

Citroën 2CV Foto Martin Catlos.

– Det tog mig ett helt år att hitta just en sådan Citroën som jag ville ha. Den var från 1972, var i väldigt fint skick och jag fick betala 30 000 kronor för den.

Batteriet köpte han från Tjeckien och motorn från USA. Förvandlingen till elbil skedde under några vintermånader i garaget på Ingarö.

– Den tvåcylindriga boxermotorn på 602 kubikcentimeter och 29 hästkrafter gick felfritt och den fyrväxlade lådan kändes som när den var ny. Jag valde att behålla växellådan med kopplingen och ersatte bensinmotorn med en elmotor. Med en adapterplatta anslöts till växellådan. Litiumbatterierna placerade jag i plåtlådan i bagageutrymmet.

Hårfön som defroster

Att bygga om en gammal bil till en elbil är inte alltid helt enkelt. Men Martin hittade finurliga lösningar på det mesta. Ett problem löste han exempelvis med hjälp av en hårfön.

– I och med att bilen går så tyst installerade jag en mild pling-plingklocka som låter ungefär som en gammal spårvagnsklocka, för att varna cyklister och gående utan att skrämma slag på dem. Och defrostern (som är ett krav från besiktningsmyndigheten) är egentligen en hårfön.

För att få köra den ”nya” bilen var Martin tvungen att specialbesiktiga den.
– När man bygger om hemma ska någon komma och kolla att allt är gjort ordentligt. Det är hårda regler. Så det var en lång väntan på att det skulle komma en person hit och besiktiga den.

Foto Martin Catlos

Besiktningen gick bra. Det enda påpekandet Martin fick var att Elenka endast fick köra omkring med två passagerare, på grund av det tunga batteriet.

Folk blir glada

Elenka kan komma upp i 85 kilometer i timmen och har en räckvidd på 15 mil så Martin och hans fru kör den enbart kortare sträckor. Men även här har Martin kommit på en lösning.

– McDonalds har tankstationer för elbilar. Jag äter inte hamburgare, så den skippar jag. Men jag stannar där och laddar bilen istället.

Elenka har inte varit billig att bygga om medger Martin, 180 000 kronor inklusive själva bilinköpet.

– Men det är roligt att ha ett projekt. Och folk blir så glada när de ser den. Den ser ju ut som en fin leksaksbil.

Källor: citroenklubben.se

FAKTA
Motor:
El. Likströmsmotor AMD 203-06-4001,
13 kW/18hk vid 94 Volt och 5 000 r/ min.
Växellåda:
Fyrväxlad manuell.
Batterier:
Litium, 28 stycken ger 200 Ah, 90 Volt, 18 kW.
Styrning:
Kuggstång, antal rattvarv 2,25.
Batteriövervakning:
BMS 123.
Hjul:
Fälgbredd 4 tum, däck 125R/15.
Prestanda:
Toppfart cirka 85 km/h.
Bromsar:
Skivor fram, trummor bak
Räckvidd:
cirka 15 mil.
Mått (cm):
Längd 385, bredd 148, höjd 160.
Laddtid:
cirka 7 timmar
Vikt (kg):
cirka 860.