Så får du ditt elbilsbatteri att hålla längre

5238
Temperaturen påverkar batteriets åldrande. En optimal temperatur för ett elbilsbatteri under användning är, enligt Evelinas forskning, 25–30 grader. Både högre och lägre temperatur än detta kan påverka batteriet negativt. Foto: porträtt - Chalmers.

Evelina Wikner, forskare på Chalmers, har disputerat med en avhandling i litiumjonbatteriers åldrande. Ett av de viktigaste resultaten är att du som ägare på egen hand kan förbättra ditt elbilsbatteris livslängd.

Evelina Wikner forskar vid institutionen för elektroteknik på Chalmers och har nyligen disputerat med doktorsavhandlingen Ageing in commercial Li-ion batteries.

LÄS OCKSÅ: Elbilsboomen fortsätter – allt fler väljer att skaffa elbil

I hennes avhandling framgår bland annat att det finns en stor fördel med att hålla elbilsbatteriets laddningsnivå (State of Charge) under 40 procent av maximal kapacitet. På detta vis kan batteriets livslängd förlängas betydligt.

– Men elbilen är ju till för att användas! Har man långt att köra så har man, då får man räkna med garantitiden och i många fall längre livslängd än så. Detta med att bara använda en del av kapaciteten är framför allt för de som inte kör så långa sträckor eller inte använder bilen så mycket, förklarar Evelina Wikner.

Något annat som påverkar åldrandet är temperaturen. En optimal temperatur för ett elbilsbatteri under användning är, enligt Evelinas forskning, 25–30 grader. Både högre och lägre temperatur än detta kan påverka batteriet negativt. Detta gäller framför allt när en stor del av batteriets kapacitet används eller vid hög laddningsnivå. När batteriet inte används är det fördelaktigt att förvara det vid en lägre temperatur.

LÄS OCKSÅ: Så fungerar hemmaladdning med laddbox

För bästa resultat – planera din laddning

Använder du din elbil mer sällan bör den, enligt forskningsresultatet, inte stå fulladdad i väntan på användning. Det är bättre att exempelvis ladda upp elbilsbatteriet kvällen innan du ska iväg. Är du bra på att planera är detta inget problem enligt Evelina. Det brukar vara enkelt att ställa in så att bilen är fulladdad till en viss tidpunkt. Är du däremot sämre på att planera bör du se till att hålla bilen hyfsat laddad – och räkna med ökat slitage.

Det bör tilläggas att de batterier som Evelina testat är av ett specifikt fabrikat. Forskningsresultaten kan därför inte appliceras på alla marknadens litiumjonbatterier. Evelina menar dock att de förmodligen gäller för många av dem.
– Det bästa är att hålla sig borta från fullt laddat och urladdat batteri. Ladda istället ofta och så mycket som behövs, avslutar hon.

Läs hela Evelinas avhandling här!

Källa: Egen intervju och Nyteknik.se