Så ser framtiden ut för elhusbilar i Sverige

2966

Semestern närmar sig och alltfler elbilar rullar på våra vägar men när kommer elhusbilarna? Ellevio har pratat med husbilsexperten Stefan Janeld.

Campingvärlden är på väg att få både elektriska husvagnar och husbilar. Men vägen dit är ganska lång och snårig. I USA görs en satsning på att skapa elvarianter av både husvagnar och husbilar. Elbilstillverkaren Lordstown jobbar på att ta fram en ny typ av husvagn som man hoppas kan börja säljas redan nästa år. Därefter är det dags för husbilarna. I dagsläget finns få eldrivna husbilar på marknaden och de som finns kostar flera miljoner.

Hur läget ser ut för elhusbilsbranschen runt i övriga världen beror på var man lägger ribban menar Stefan Janeld, husbilsexpert och redaktör på alltomhusbilen.se. Han berättar att Storbritannien har i dag troligtvis den största volymen. Men frågan är om det verkligen är elhusbilar i dess rätta bemärkelse då det mest handlar om campingfordon baserade på eldrivna hantverkarbilar.

– I USA finns det goda förutsättningar för elhusbilar eftersom de har stora fordon med höga lastvikter. Man får helt enkelt in mycket batterier. Men det är ännu för dyrt för serieproduktion. I Tyskland har flera tillverkare visat elektriska husbilar och hybridlösningar, men än så länge är det bara framtidsvisioner. Även Kina har kommit långt med elbilar och elbussar och visat koncept på elhusbilar.

LÄS ÄVEN: Elbilar för rookies – 10 frågor och svar

Utmaningen: lastvikt och räckvidd

Stefan Janeld tycker att utvecklingen av elhusbilar i Sverige, och Europa, går väldigt långsamt.

– Idag får man på transportbilschassina välja mellan längre räckvidd och låg lastvikt eller kortare räckvidd och bättre lastvikt. Husbilar behöver både och, lång räckvidd och hög lastvikt.

Stefan menar att även betalningssystemen är en utmaning då det i dag finns för många olika appar att hålla reda på hos olika leverantörer.

– Husbilar rör sig över hela Europa. Det måste finnas ett enda system där man betalar med sitt bankkort hos alla leverantörer.

En tredje utmaning är att tillverkarna har för små volymer för att på egen hand ta fram elektriska drivlinor.

– När en stor transportbilstillverkare kan erbjuda ett chassi med god lastvikt och en räckvidd runt 50 mil kommer det bli intressant. Vi kan ju hoppas att EU ändrar i körkortsdirektivet så man får köra bilar med 4 250 kg totalvikt på B-kort. Det skulle ändra förutsättningarna radikalt.

LÄS ÄVEN: Med elbil genom Europa – en reseberättelse

Hybridlösningar mellanstation

Stefan Janeld pekar på fördelen med att elektrifiera husbilar.
– Husbilar har en stor fördel mot personbilar när det gäller laddning. Vi står ofta inkopplade på elstolpe när vi står på ställplatser och campingar. Så infrastrukturen för att ladda finns redan, den behöver bara förstärkas då många elstolpar har klena säkringar. Det är väldigt bra!

Men kommer ”vanliga” husbilsköpare ha råd med elhusbil?

– Absolut. Vi ser att husbilarnas pris inte är avgörande för försäljningen. Det som dämpat försäljningen i Sverige är den orimligt höga och orättvisa beskattningen. Men den slipper man ju på en elhusbil, säger Stefan Janeld.
Eftersom utvecklingen av elhusbilar inte går så snabbt tror många i husbilsbranschen att hybridlösningar kan vara en mellanstation.
– På transportsträckorna en snål förbränningsmotor och i miljözonerna eldrift. Eller kanske en liten förbränningsmotor som laddar batterierna vid behov, likt ett elverk, men att det alltid är elmotorer som driver.

LÄS ÄVEN: : Så reser du klimatsmart på semestern

Så när tippar du att vi får en serieproduktion av elhusbilar i Sverige

– Det finns bara en fabrik i Sverige som serieproducerar husbilar. Men redan idag kan du faktiskt åka i ett eldrivet campingfordon. Om du köper en eldriven pickup eller en pickup med hybriddrivlina. På denna monterar du en camper. Lite mindre yta än i en husbil, men högre komfort än i en campingbil, tipsar Stefan Janeld.