Självkörande bussar testas i linjetrafik

1737
De eldrivna bussarna kör med en hastighet av max 15 km/timme. Bussen tar upp till 11 resenärer åt gången och med på resan finns alltid en bussvärd som övervakar trafiken. Foto: Caroline Holmbom.

I Barkarby norr om Stockholm rullar sedan oktober förra året mindre sjävkörande elbussar i SL-trafiken. Syftet med projektet är att utveckla framtidens kollektivtrafik. Nästa steg blir att testa autonoma fullängdsbussar som rymmer upp till 80 personer.

Sedan oktober 2018 trafikeras linje 549 av helt elektrifierade självkörande bussar. Bussarna ingår i ordinarie SL-trafik i Barkarbystaden, norr om Stockholm. Sträckan har fyra hållplatser och tar cirka tjugo minuter att köra. Bakom initiativet står trafikförvaltningen, SL, Järfälla kommun och Nobina som tillsammans jobbar för att utveckla framtidens kollektivtrafik.

Läs också: Självkörande bussen Gacha rullar i Finland

De eldrivna bussarna kör med en hastighet av max 15 km/timme. Bussen tar upp till 11 resenärer åt gången och med på resan finns alltid en bussvärd som övervakar trafiken.

Nästa steg: självgående fullängdsbussar
De nya självgående fullängdsbussarna, som går under namnet Scania Citywide LF, ska rymma 80 passagerare varav 25 sittande. Visionsbild: Nobina.

Nobina och Scania jobbar nu för att utveckla tekniken vidare och har tillsammans startat ett utvecklingsprojekt för självgående fullängdsbussar. Dessa bussar, som går under namnet Scania Citywide LF, ska rymma 80 passagerare varav 25 sittande.

– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania. Därmed blir detta ett av de första försöken med stora bussar i Europa. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.

Bussarna ska trafikera mellan Barkarbystaden och närmaste T-banestation, Akalla. En sträcka på fem kilometer med fyra hållplatser. Ungefär en kilometer av den sträckan planeras inledningsvis att köras autonomt. Försöken, som först ska ske utan resenärer, väntas starta år 2020. I fas två tros så många som 300 resenärer dagligen åka med bussarna.

Källa: Nobina och Energinyheter.se