Självkörande bussen Gacha rullar i Finland

260
Den förarlösa skyttelbussen klarade av sin jungfrufärd i ett vintrigt och kallt Helsingfors. Nästa uppdrag för robotbussen är att transportera allmänheten i Esbo. Foto: Justis Hirvi/Bonzo.

Gacha heter en självkörande buss som klarar av alla typer av klimat. Den finsktillverkade robotbussen gjorde nyligen sin jungfrufärd i Helsingfors. Och är nu redo att transportera allmänheten i Esbo.

En förarlös skyttelbuss som klarar alla slags väder. Det var kraven som japanska företaget Muji gav finska Sensible 4 när de beställde bussen Gacha. Nu är bussen färdig och gjorde sin jungfrufärd i ett vintrigt och kallt Helsingfors. Nästa uppdrag för robotbussen är att transportera allmänheten i Esbo.

Det är enkelt att ta sig ombord för äldre personer och rörelsehindrade. Foto: Justis Hirvi/Bonzo.

Bussen ser likadan ut i båda ändar, utan ratt eller förarsäte. Den är 4,5 meter lång och kan ta tio sittande personer och sex stående passagerare. Gacha är fyrhjulsdriven och toppfarten i autonomt läge är 40 km/h. Batteriet ger en räckvidd på över tio mil och trådlös snabbladdning finns som tillval. Den autonoma tekniken utgörs av fyra laser-sensorer, åtta radarsensorer och en 360-graderskamera.

– De flesta självkörande bilar kan bara användas under ideala väderförhållanden och på väl utmärkta vägar. Detta har Sensible 4 lyckats förändra genom upprepade tester i hårda vinterförhållanden i finska Lappland, säger Harri Santamala, vd för Sensible 4 i ett pressmeddelande.

Läs också: Nytt test – Elbilen bästa klimatalternativet för familjen

Utformad för äldre

För äldre personer och rörelsehindrade är Gacha ett perfekt fordon eftersom robotbussen ska vara enkel att ta sig ombord på. Esbo kommer vara först med att transportera allmänheten därefter kommer skytteln rulla i Tavastehus, Vanda och Helsingfors.

Sensible 4 har för avsikt att producera en första Gacha-flotta avsedd på allmän väg under 2020, både i finska städer såväl som utomlands. Målsättningen är att Mujis självkörande skyttelflottor ska fungera som en del av städernas befintliga transportsystem år 2021, och Sensible 4 vill etablera partnerskap med städer som ligger i teknikens framkant. Den kommersiella produktionen planeras vara igång 2021.

Källa: Ny Teknik