Självkörande el-lastbil börjar rulla i höst

657

Två av transportbranschens hetaste trender just nu är elektrifiering och automatiserad körning. Lastbilen T-pod har båda dessa egenskaper och beräknas rulla på motorvägarna redan i höst.

Elektrifieringen kan minska driftskostnader och koldioxidutsläpp. Stockholmsbaserade företaget Einride kombinerar båda dessa tekniker i lastbilen T-pod. T-poden är både självkörande och eldriven. Lastbilen är sju meter lång, saknar förarhytt och kan lasta 15 EU-pallar. Energin lagras i ett batteri på 200 kilowattimmar, det vill säga dubbelt så stort som Teslas största alternativ. Räckvidden uppgår till 200 kilometer.

Mest på motorvägar

Det har varit en del debatter om självkörande fordon mest ur säkerhetssynpunkt och det är en bit kvar till att dessa fordon kan hantera alla trafikmiljöer. Einride tacklar problemet genom att T-poden även kan fjärrstyras. Meningen är dock att den främst kommer att köra på motorväg, en förhållandevis okomplicerad trafikmiljö.

Trots att företaget bara är två år gammalt ska den första lastbilen börja rulla på allmän väg redan till hösten, om ansökan godkänns. Avtal har slutits med matvarubutiken Lidl och nyligen presenterades ett liknande avtal med logistikföretaget DB Schenker. Einride ser åkerier och transportörer som sina främsta konkurrenter, inte andra lastbilstillverkare.

Fakta

Startup-företaget Einride grundades 2016 och har ett 30-tal anställda. Vd är Robert Falck, med ett förflutet som chef inom monteringsteknik på Volvo Powertrains. Huvudkontoret är i Stockholm och utvecklingen sker i Göteborg.

Källa: Ny Teknik