Skillnaden mellan elcykel och elmoped

4695

Intresset för elcyklar har skjutit i höjden, mycket tack vare regeringens elfordonsbidrag. Men enligt lag klassificeras inte alla elcyklar som en cykel. Och vilka kräver egentligen ett förarbevis? Transportstyrelsen förtydligar vad som gäller.

Skillnaden mellan en elcykel och moped är motorstyrkan. När det kommer till elcyklar får motorstyrkan vara max 250 W och den får endast förstärka trampningen. Motorn får dessutom bara ge kraft vid trampning upp till 25 kilometer i timmen. Här krävs inget förarbevis.

– Ju högre motoreffekt desto snabbare går cykeln. Det kan verka lockande, men en elcykel får inte vara hur snabb som helst, säger Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen.

Modeller med starkare motorer än 250 W är med andra ord ingen elcykel, enligt lagens mening. Dessa räknas istället som mopeder, klass I eller klass II. För blotta ögat kan en moped klass II likna en vanlig elcykel men skillnaden ligger som sagt i motorstyrkan. På mopeden finns inget krav på att man måste trampa för att motorn ska ge kraft. För att köra en moped klass II krävs ett förarbevis.

Krav på hjälm och försäkring

Den starkaste motorn har moped klass 1 som kan gå upp till 45 km/timmen. För att köra en moped klass I krävs ett körkort. Till skillnad från elcykeln måste alla mopeder ha försäkring och för att köra moped krävs hjälm. För den som trampar elcykel gäller hjälmkrav upp till 15 år, men det rekommenderas för alla förstås.

Gemensamt för eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och vissa fordon för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning är att de omfattas av regeringens elfordonsbidrag. Premien står för en fjärdedel av inköpspriset eller max 10 000 kronor per cykel. Bidrag ansöks via Naturvårdsverkets webbplats. Dock gäller inte premien för ståhjulingar som Segway, elsparkcykel eller hoverboard.

Källa: Transportstyrelsen