5 tips: så flyttar du smartast – checklista

2581

Det är mycket att tänka på vid ett byte av bostad. Men oroa dig inte, vi hjälper dig! Här är tips, råd och en smart checklista – allt för din flytt ska bli så enkel och smidig som möjligt.

1. Flytt av el och abonnemang

Vi börjar med vår hjärtefråga, nämligen den som rör din el. När du ska flytta behöver du alltid säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad. Om du inte säger upp ditt elnätsavtal, och ingen ny kund har anmält inflytt på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och fortsätter få fakturor. Det är därför viktigt att du anmäler att du flyttar ut.

För att se till att det finns el i ditt nya boende behöver du göra två saker. Börja med att teckna ett nytt elnätsavtal. För att veta vilket bolag som äger elnätet på din nya adress kan du gå in på Natomraden.se. Är det vi på Ellevio kan du enkelt teckna ett elnätavtal med oss på vår sajt, under fliken Flytthjälpen. Du kan också ringa vår kundservice på 0771-53 53 00 så hjälper vi dig.

Därefter är det dags att skaffa ett elavtal för elen du använder. Du väljer själv elhandelsföretag. På exempelvis elpriskollen.se kan du jämföra vilka elavtal de olika elhandelsföretagen erbjuder. Om du inte själv tecknar något elavtal kommer du att få ett så kallat anvisningsavtal, men tänk på att dessa ofta är dyrare än om du tecknar ett själv. Om du byter bostadstyp, exempelvis flyttar från en lägenhet till en villa, kan du märka en skillnad i din förbrukning. Detta kan också vara bra att ha i åtanke så att du får ett elavtal som passar just ditt nya hem.

Om du vill se en film som sammanfattar hur man gör med elen när det är dags att flytta kan du se den här.

Vilka andra avtal och abonnemang är kopplade till din adress? Det kan exempelvis röra sig om hemförsäkring, telefoni, bredband, TV, fjärrvärme, gas, parkering och larm. Kom ihåg att säga upp eller flytta över dessa i god tid. Många abonnemang har en månads uppsägningstid, medan andra kan ha tre månader. Om du flyttar till eller från ett hus, kan du även behöva teckna eller säga upp avtal för sophämtning, vatten och avlopp.

2. Flyttanmälan och adressändring

När du flyttar behöver du göra en flyttanmälan till Skatteverket, detta för att du ska bli folkbokförd på din nya adress. Folkbokföringen är en grundläggande registrering av Sveriges befolkning och var de bor. Att göra en sådan anmälan kostar inget och du kan göra den här eller via telefon. Anmälan bör göras minst fem arbetsdagar innan du flyttar men allra senast en vecka efter att du flyttat.

Myndigheter och vissa företag prenumererar på dessa ändringar, men du behöver själv höra av dig till de som skickar post till dig. En god idé är därför att göra en adressändring. Genom att använda den kommersiella tjänsten Adressändring.se ändras din adress hos de postoperatörer som Adressändring har avtal med – exempelvis PostNord och andra postutdelare. Att endast adressändra är kostnadsfritt men om du även vill begära eftersändning av post till din nya adress tillkommer en kostnad. Denna tjänst, som går att välja tillfälligt eller under ett år, är rabatterad för unga och studenter. Tjänsten kan starta tidigast fyra arbetsdagar efter att du gjort din beställning.

3. Rensa och packa

En smidig flytt börjar med en rejäl rensning i hemmet. Börja med att gå igenom bostaden och eventuella förråd- och vindsutrymmen. Vad är det du egentligen behöver? Ju mer du rensar desto mindre behöver du packa, transportera och packa upp. Det du inte vill eller behöver ta med dig kan du sedan sälja, skänka eller sortera ut på din återvinningscentral.

Förrådet är ett bra ställe att börja packa, här finns ofta saker du inte använder särskilt ofta. Även sovrum och vardagsrum går att börja packa i ett tidigt skede. Lakan, handdukar och kläder som inte kommer att användas före flytten kan packas ner liksom böcker, prydnadsföremål och dylikt. Packa sedan ett rum i taget och ett tips är att märka kartongerna efter innehåll och/eller vilket rum de ska till. Använd en bra märkpenna, post-it-lappar har en tendens att åka av, och om du vill kan du införskaffa skyddsmaterial som bubbelplast, wellpapp eller silkespapper för porslin och ömtåliga saker. Det går även fint att använda handdukar som skydd och till att fylla ut halvtomma kartonger. En bra tumregel är att packa de tyngsta sakerna först och fylla på med de lättare samt att alltid spara städmaterial och belysning till sist.

Glöm inte att inventera dina nycklar och be att få tillbaka de du eventuellt har lånat ut. Om någon saknas kan du anmäla det till berörd person, exempelvis hyresvärden och, om möjligt, göra en kopia.

4. Dags att flytta

Tänker du anlita en flyttfirma? Begär gärna offerter från olika firmor och kolla upp att de följer branschpraxis. Be även om ett fast pris och ett skriftligt avtal. Tänk också på att meddela om du har ett piano eller andra svårflyttade saker eftersom flyttfirmor ofta tar extra betalt för detta. Glöm inte att du kan använda Rut-avdrag när du anlitar en flyttfirma. Det räknas som en hushållsnära tjänst och ger dig rätt till skattereduktion på 50 procent av kostnaden.

Om du istället väljer att flytta själv kan du boka en större bil eller ett släp hos bensinstationer och biluthyrningsfirmor. Hör i god tid av dig till släkt och vänner som kan hjälpa till.

När du packar in i bilen eller släpet är det bäst att börja med de största möblerna. Fyll sedan på med mindre möbler och flyttkartonger. För att inte stora möbler ska åka runt under färden kan du spänna fast dem med spännband. Dessutom är mattor och filtar perfekta för att skydda möbler under flytten! Om du rullar ihop dem kan de fungera som stötdämpning mellan möbler.

Ett bra tips är att packa in lamporna sist. Då får du ut dem först och kan få igång belysningen snabbt – vilket är särskilt viktigt om du flyttar under vintern när det blir mörkt tidigt. Saker du vill ha extra koll på är bäst att packa i en separat väska och flytta själv. Det kan handla om smycken, datorn, passet och andra värdesaker. Ett sista råd är att hålla koll på toarullarna, väl framme i det nya hemmet är det skönt om det allra nödvändigaste finns på plats.

5. Och till sist – städning

När allt är packat och flyttlasset har lämnat bostaden är det dags för storstädning. Om du väljer att själv utföra städningen behöver du kolla noggrant vad som gäller vid en flyttstädning. Vissa punkter kan vara lätta att glömma, som att rengöra bakom spisen till exempel. Checklistor att följa och städguider finns att hitta på nätet. En god idé är att börja städa i rum du kan stänga och inte behöver gå in i igen – exempelvis kök och badrum.

Om du istället vill anlita en städfirma är ett tips att börja leta tidigt så du hinner jämföra priser och läsa omdömen. Ofta kan även din fastighetsmäklare rekommendera ett bra företag. Glöm inte att du kan använda Rut-avdrag vid beställning av flyttstädning. Det räknas nämligen som en hushållsnära tjänst och ger dig rätt till skattereduktion på 50 procent av kostnaden. Oavsett om du har städat bostaden själv eller om du har anlitat en firma är det den nya ägaren som är ansvarig för att slutkontrollera och godkänna städningen.

CHECKLISTA:
  1. Se över avtal, hemförsäkring och abonnemang.

    Avsluta befintliga, starta nya eller flytta över dina avtal till din nya adress. Några exempel är ditt elnätsavtal och elhandelsavtal, din hemförsäkring, telefoni, bredband och TV.

  2. Flyttanmälan.

    Folkbokför dig på din nya adress genom att göra en flyttanmälan hos Skatteverket.

  3. Adressändring.

    Gör adressändring hos Adressändring.se och beställ eventuell eftersändning.

  4. Rensa.

    Gå igenom dina saker i bostad och förrådsutrymmen. Det du inte behöver kan du sälja, skänka eller sortera ut på din återvinningscentral.

  5. Packa rätt.

    Välj kraftiga flyttkartonger som går att stapla på varandra och märk kartongerna med sitt innehåll och det rum de ska till. Packa de tyngsta sakerna i botten och fyll på med de lättare.

  6. Flytthjälp.

    Anlita flyttfirma eller be om hjälp av släkt och vänner.

  7. Ordna flyttstädning.

    Anlita flyttstädning till din tidigare bostad eller städa själv.