Svensk innovation – eldriven lastcykel ska ersätta budbilen

923
Eldriven lastcykel. Foto: Velove.

Velove Bikes i Göteborg har utvecklat en hållbar lösning för sista kilometern-leveranser av paket. Fyrhjuliga elcykeln Armadillo med containerlösning är ett nytt miljösmart alternativ till budbilen.

Hur kan man distribuera paket korta sträckor på ett så miljösmart sätt som möjligt? En eldriven skåpbil hushåller bättre med jordens resurser än bensin- och dieselbilar, men själva tillverkningen är inte skonsam för miljön. Göteborgsbaserade Velove har en egen lösning på detta – nämligen en fyrhjulig fulldämpad ellastcykel. Cykeln, som fått namnet Armadillo, använder enligt företagets hemsida bara 6 procent av den elektricitet en elskåpbil behöver. Och endast 7 procent av resurserna vid tillverkning, jämfört med sagda skåpbil.

– Ett stort fordon konstruerat för motorvägshastigheter är dyrare, långsammare och alldeles för resurs- och energikrävande när det ska distribuera små paket korta sträckor, säger Velove Bikes vd Johan Erlandsson till Ny Teknik, och fortsätter:

– Enbart elektrifiering av tunga fordon räcker inte för att nå klimatmålen. Klimatutmaningen och ett starkt fordonsintresse är de främsta anledningarna till att vi har startat det här bolaget.

Smart containerlösning

Förutom själva cykeln har Velove också tagit fram containrar för sista kilometern-leveranser i stadsmiljö. Containerlösningen gör det möjligt att flytta lasten direkt från lastbil till cykel utan att paketera om godset. Tack vare lastcykelns stabilitet går det att placera en sådan container ovanpå hjulen istället för mellan dem. Bredden blir då endast 86 centimeter vilket gör att Armadillo-cykeln enkelt ryms på vägar och cykelbanor.

Både Armadillo och containerlösningen har lanserats i Europa och har börjat användas av bland annat DHL Express och Deutsche Post i Tyskland, Holland, Belgien och Österrike, samt DB Schenker i Norge. Enligt Ny Teknik är målet att produktionen ska nästintill tiodubblas under 2018. En större monteringsanläggning i Europa planeras öppna inom ett par år och ambitionen är att öka produktionen till 5000 enheter per år.

Källa: Nyteknik.se