Tips för en klimatsmart vardag

775
Några klimatsmarta tips är att äta mer vegetariskt, förbruka mindre energi i hemmet, shoppa mindre och smartare.

Miljöförstöring och förändringar i klimatet toppar listan över vad svenskar oroar sig för. Detta enligt en mätning från SOM-institutet i Göteborg. Här är tips på vanor i vardagen som hjälper till att minska din klimatpåverkan.

De val vi gör i vår vardag spelar roll för klimatet. Så hur kan vi göra mer medvetna val? Världsnaturfonden har satt samman fem olika områden där vi som privatpersoner kan vara med och bidra till en mer hållbar framtid. Dessa områden handlar sammanfattningsvis om att åka mindre bil, att äta mer vegetariskt, att förbruka mindre energi i våra hem, att shoppa mindre och smartare samt att se över våra spar-, försäkrings- och pensionspengar. Som privatperson kan du kontakta din bank och fråga efter placeringar som inte bidrar till global uppvärmning.

Här är förändringar i vardagen som kan göra skillnad om och när de görs av många:

Transporter och mat

1 Enligt Naturvårdsverket står transporter och privat bilåkande för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Det är därför en god idé att ta cykeln eller kollektivtrafik till jobbet när du kan.

2 Om du inte är i behov av bil varje dag är ett tips är att gå med i en bilpool.

3 Animaliska produkter, som kött, mjölk och ost, bidrar till stora utsläpp när de produceras. Att äta mindre kött och ersätta det med till exempel baljväxter är positivt för miljön.

4 Vill du inte skippa köttet helt byt ut hälften av färsen mot rivna morötter eller linser när du exempelvis gör köttfärssås.

5 Handla frukt- och grönsaker när de är i säsong. Grönsaker som fraktas över halva jordklotet med flyg ger en stor klimatpåverkan. Naturskyddsföreningen har en lista som visar när svenska och europeiska frukt- och grönsaker är i säsong.

6 På Världsnaturfondens sajt finns Matkalkylatorn. Här kan du räkna ut din måltids klimatpåverkan.

Livet hemma

7 Folkhälsomyndigheten rekommenderar en inomhustemperatur på 20 grader. För varje extra grad man höjer ökar energianvändningen. Kanske kan du istället sänka temperaturen inomhus med någon grad?

8 Byt till LED-lampor. En LED-lampa håller 15–25 gånger längre och sparar 80 procent av energin.

9 Släck lampor, stäng av apparater och dra ur mobilladdare när de inte används.

10 En vattenkokare är det mest energismarta sättet att värma vatten, näst efter en induktionshäll.

Disk, tvätt och vitvaror

11 Att diska en full diskmaskin sparar mer energi än att diska för hand. Om du diskar för hand bör du undvika att diska under rinnande vatten. Fyll upp diskhon istället.

12 Använd gärna snabbprogrammet på diskmaskinen. Din disk blir oftast ren ändå, det går snabbare och du sparar el.

13 Genom att stänga kylskåpsdörren snabbt kan du spara el. En bra vana är att i förväg planera vad du vill ta ut ur kylskåpet och sedan göra det snabbt. Detta är särskilt viktigt på sommaren.

14 Rätt temperatur i kyl och frys sparar på energianvändningen. I kylen och frysen bör temperaturen vara +5 grader respektive –18 grader.

15 När det är dags att köpa nya vitvaror bör du titta efter energiklassmärkningen, där A+++ är den bästa. Att byta från en gammal kyl och frys till en ny kan göra stor skillnad på din förbrukning.

16 När du lämnar din gamla frys till återvinning kan freonerna omvandlas till ofarliga salter istället för att bidra till växthuseffekten. Dessutom kan plast och metalldelar återanvändas i nya produkter.

17 Du kan spara upp till 15 procent energi genom att välja förtvätt på dina tvättar.

18 Välj gärna 40 grader i stället för 60 grader för vanliga kläder. Det kan nästan halvera energianvändningen och de flesta kläder blir rena ändå.

19 Genom att rengöra luddfiltret efter varje torktumling ser du till att energieffektiviteten hålls på en hög nivå.

Använd vattnet smart

20 Duscha kortare tid. Att spara vatten är viktigt, då det tar energi att värma upp. Byt gärna ut ditt duschmunstycke till ett vattensparande.

21 Det är bättre att duscha än att bada. Beroende på hur lång dusch man tar kan det i vissa fall gå åt dubbelt så mycket vatten i ett bad som i en dusch.

22 Tvätta händerna i kallt vatten. Varmt vatten tar energi att värma upp. Det här tipset fungerar bra sommartid. Vintertid med förkylningar och influensor kan det vara bra att tvätta händerna i varmt vatten. Färre bakterier överlever då.

23 Och slutligen, glöm inte att sortera ditt avfall. Här är sakerna du ska sortera: farligt avfall, läkemedelsavfall, elavfall inklusive lampor, batterier, tidningar, förpackningar i olika material (metall, glas, papper, plast) och grovavfall (skrymmande avfall).

Källa: Dn.se, WWF.se. toptensverige.se och Smergy.se.