VM i rallycross går en elektrisk framtid till mötes

333
Från och med år 2021 ska VM i rallycross köras med elbilar. Bilen som syns på bilden är av klassisk modell och ingen elbil.

En ny grön era väntar motorsporten. Från och med år 2021 ska alla VM-bilar i rallycross gå på el.
– Det finns en otrolig prestationskapacitet i elektriska bilar, säger Paul Bellamy, vice ordförande för IMG*.

Det var först bestämt att bilarna i Rallycross-VM skulle gå på el redan nästa år. Men för att ge biltillverkarna mer tid till att anpassa sig ändrades beslutet och nu är det 2021 som gäller.

– Mycket har gjorts på en relativt kort tid. En helt ny rallycrossbil har blivit uttänkt och det är värt att vänta lite längre för att säkerhetsställa det bästa möjliga startfältet, säger Paul Bellamy, till Svt Sport.

”Perfekt sport för elbilar”

Just rallycross är en perfekt sport för eldrift av bilar. Det menar den tidigare rallyföraren Andreas Eriksson, som även är grundare av Olsbergs MSE.

– En elektrisk motorcrossbil gör 1–100 på 1,5 sekunder. Och de bilar vi har idag gör det på 2 sekunder. Det kan tyckas vara en liten skillnad men vi pratar från 3,5 G till 5 G i accelerationskraft. Så att det kommer att bli otroligt snabba bilar, säger Andreas i filmklipp på dt.se.

Enligt Teknikens Värld ska alla bilar ha chassin av Oreca och identiska batterier från Williams Advanced Engineering. De deltagande teamen får dock själva utveckla de två 250 kW-motorer som ska driva bilarna samt välja och tillverka vilken bilmodell deras kaross ska likna. Kravet är dock att den kommer från B-eller C-segmentet – vilket är en småbil respektive mellanstor bil inom europeisk fordonsklassificering.

Men hur blir det med (det i många öron) härliga ljudet i samband racing?

Eventuellt kan artificiellt ljud tillföras – i alla fall under tävlingarna. Men oavsett ljud menar Kenneth Hansen, som själv vunnit EM-titlar och nu är teamchef, att tävlingarna kommer att bli bättre med eldrift.

– Starten kan kanske bli lite trist, men resten blir betydligt häftigare. Bilarna blir snabbare, vi har många riktigt duktiga förare och fajterna kommer att finnas där. Vi har korta lopp och får mer effekt, bilarna är lika tunga och får fler hästkrafter, säger Kenneth Hansen till aftonbladet.se.

* IMG är ett internationellt företag som bland annat arbetar med produktion av evenemang inom sport och underhållning.