Jag ska flytta, hur gör jag med elen?

Uppdaterad:

När du ska flytta behöver du alltid säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt elnätsavtal för din nya bostad eller lokal, även om du flyttar inom Ellevios nätområde. Uppsägningstiden för privatpersoner är 5 dagar, uppsägningstiden för företagskunder kan variera. 

Om du är privatkund kan du enkelt registrera din flytt via vår tjänst Flytthjälpen, du behöver ha BankID för att kunna logga in. Om du inte har BankID ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig att registrera flytten, du kontaktar oss via telefon 0771-53 53 00.

Om ni är företagskund ber vi er kontakta vår kundservice så hjälper vi era att registrera flytten, ni når oss via telefon 0771-53 53 00. 

Vad behöver jag för att kunna registrera en flytt? 

  • Anläggnings-id är den bästa uppgiften för att kunna anmäla flytt, då kan vi säkerställa att flytten registreras korrekt
  • Om du inte har tillgång till anläggnings-id kan du ta hjälp av namnet på den tidigare ägaren, adress (inklusive eventuellt lägenhetsnummer) samt mätartavla-id
  • Datum för flytt 

Att tänka på 

Du behöver också teckna ett elhandelsavtal för elen du använder. Du kan enkelt jämföra elhandelsavtal på Elpriskollen. Om du inte väljer ett elhandelsföretag får du ett anvisningsavtal från vår samarbetspartner GodEl, detta då vi på Ellevio har leveransplikt och är skyldiga att säkerställa att du har ett avtal med en elhandlare senast dagen då du flyttar in i din bostad eller lokal.

Om du ska flytta till ett hus som producerar egen el, till exempel via solpaneler på taket, behöver du teckna två avtal hos Ellevio innan du flyttar in. Det ena avtalet är för elanvändningen och det andra avtalet är för produktionen av elen. Kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 och meddela oss anläggnings-id för både produktionen och konsumtionen så hjälper vi dig att ordna de elnätsavtal du behöver. 

Vi ber dig observera att du även behöver två elhandelsföretag, ett för din konsumtion och ett för din mikroproduktion. För anläggningar upp till 100A som huvudsäkring gäller mottagningsplikt, det innebär att det elhandelsföretag du har för din konsumtion automatiskt blir mottagare för överskottselen på din produktion. Det är dock viktigt att du kontaktar din elhandlare för att säkerställa att ersättning utgår för överskottselen. 

Om du inte själv gör ett aktivt val gällande elhandelsföretag, både för konsumtion och produktion, kommer du anvisas till GodEl. 

För anläggningar över 100A gäller inte mottagningsplikt, du som kund måste därför kontakta det elhandelsföretag du önskar teckna avtal med för att säkerställa ersättning för överskottsproduktionen. Läs mer om ersättning vid produktion av egen el här.

Hittar ni inte vad ni söker?

Kontakta oss här

Hjälpte den här sidan dig?