Kontakt vid strömavbrott

Har du strömavbrott och önskar göra en felanmälan?

Avbrottskartan

På avbrottskartan kan du se information om planerade och oplanerade avbrott inom Ellevios elnätsområden. Här kan du även enkelt felsöka och anmäla avbrott.

Vanliga frågor och svar

Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad eller inte genom att se om det lyser i trapphuset eller hos grannen. Se sedan över dina säkringar och jordfelsbrytare, det gör du genom att kontrollera din elcentral (kallas ibland även proppskåp). Om en säkring har gått ska du byta eller återställa säkringen och jordfelsbrytare (om du har en variant som kallas automatsäkringscentral).Om inte bara du har strömlöst känner vi oftast till störningen och har satt igång att reparera felet. Du kan se och läsa mer om strömavbrottet på vår avbrottskarta och börja prenumerera på strömavbrottsinformation via sms. Om avbrottet inte redan är felanmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på "Anmäl strömavbrott" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 0771-53 53 00 som har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.

Om det är ett längre strömavbrott finns här några tips:

  • Undvik att öppna kyl och frys. Frysen håller kylan cirka ett dygn om dörren hålls stängd.
  • Stäng dörren till rum som du inte använder. Flytta gärna in i ett rum för att hushålla med värmen, välj gärna ett rum i söderläge om det går.
  • Stearin- och värmeljus är bra värmekällor men se upp med brandfaran och tänk på ventilationen.
  • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk för att elnätet blir överbelastat. Vrid på ett element i taget när elen är tillbaka.

På Energimyndighetens hemsida hittar du också bra information om vad du behöver tänka på om det inträffar ett strömavbrott.

Om du har ett pågående strömavbrott kan du kontrollera om det redan är felanmält, det ser du på vår avbrottskarta.

Om strömavbrottet inte redan är anmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på den blå knappen "Anmäl strömavbrott" under "Syns inte ditt avbrott i kartan?" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 0771-53 53 00 som har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.

Om du vill få sms eller e-postmeddelande vid strömavbrott (både planerade och oplanerade) kan du anmäla dig till vår strömavbrottsinformation, det gör du enklast via Mina sidor eller Energikonto. Välj fliken Meddelande vid strömavbrott. Om du önskar strömavbrottsinformation för flera anläggningar gör du en registrering för varje anläggning.
Läs gärna även våra råd vid strömavbrott.

Om du haft ett sammanhängande strömavbrott i över 12 timmar som orsakats av fel i Ellevios nät betalar vi ut avbrottsersättning till dig. Du behöver inte ansöka om ersättningen, den registreras automatiskt och betalas ut genom avdrag på din faktura. Normalt sker detta inom tre till sex månader.

Läs mer om vår avbrottsersättning.

Om du anser att du borde fått avbrottsersättning men inte fått det, ber vid dig använda det här formuläret.



Om du har upptäckt en gren eller ett träd som ligger på, lutar mot eller riskerar att falla på en av våra ledningar vill vi att du felanmäler det till oss, du når vår felanmälan dygnet runt på telefon 0771-53 53 00. Vi behöver så detaljerad information som möjligt var denna gren och/eller träd befinner sig, antingen via gatuadress eller koordinat om det är möjligt.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 10 mars 2022

Hjälpte den här sidan dig?