Guiden till laddboxdjungeln: Därför ska du välja lastbalansering
Elbil och laddning
Med lastbalansering i din laddbox laddar du säkert och billigare. Vi har träffat en expert som berättar mer om tekniken.
När samhället nu ställer om från fossilt till elektrifierat har efterfrågan på eldrivna fordon och laddboxar ökat explosionsartat. Enligt färsk statistik från branschorganisationen Power Circle så finns det nu 329 332 laddbara personbilar i Sverige, vilket är en ökning med 58 procent jämfört med för bara ett år sedan. Och många laddboxleverantörer vittnar om kontinuerliga försäljningsrekord.
När allt fler väljer att köpa eldrivna fordon ökar också utbudet av laddboxar. I dag finns en uppsjö av modeller på marknaden och det kan vara svårt för den mindre erfarna att veta vilka funktioner som kan vara värda att lägga några extra kronor på. I denna artikel slår vi ett slag för lastbalanseringen – en funktion som är fördelaktig ur ett säkerhetsperspektiv och som även kan bidra till att kostnaden för laddning blir lägre. Vi har träffat Daniel Forsberg, marknadschef på CTEK, som berättar mer om tekniken.
Vad är lastbalansering?
Lastbalansering är ett väldigt smart system för att skydda husets huvudsäkringar och optimera elbilsladdningen. Benämningarna kan vara olika, ibland kallas lastbalanseringen för hemmet även för ”lastvakt” eller ”effektvakt”. Gemensamt för denna funktion är att laddboxen håller koll på hur mycket huset förbrukar i realtid och sedan dynamiskt anpassar effekten som bilen laddas med mot den effekt som finns tillgänglig i hemmet.
– Om du har mycket elektronisk utrustning i gång samtidigt och även laddar bilen kan det bli problem. I värsta fall överskrider du huvudsäkringen och säkringarna löser ut – då står du med ett hus utan el som följd. Saker som använder el i huset, såsom tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, ugn och värmepump är utrustning som ofta behöver mycket effekt under olika tider på dygnet. Många hus idag har en huvudsäkring på 20A–25A, och laddar man då en elbil på full effekt så finns det inte mycket el kvar till annat i huset, säger Daniel Forsberg.
Laddboxen ”pratar” med elmätaren
Genom en extra elmätare som monteras av elektrikern i inkommande elcentral kan laddboxen se husets effektuttag. Detta möjliggörs via en kommunikationskabel från elmätaren till laddboxen, och på så vis kan laddboxen ”prata” med elmätaren och hela tiden veta hur mycket effekt som kan tilldelas elbilen och laddningen.
Huset prioriteras
Med CTEK:s laddboxar med lastbalanseringsfunktion har huset alltid prioritet. Om effekten börjar bli begränsad så är det laddning av elbilen som kommer att sänkas till en lägre effekt. Allt detta sker dynamiskt ända ned till 6A som är den lägsta nivån en elbil vill ladda på. Skulle huset behöva enormt mycket energi och elbilen inte ens kan tilldelas den lägsta nivån om 6A, kommer laddningen att sättas på paus. När effektbehovet i huset senare minskar kommer elbilen att börja ladda igen på egen hand eftersom systemet för lastbalansering tar hand om detta automatiskt.
– Tipset är självklart att ladda elbilen på natten när elpriset är billigare och effektbehovet i huset troligen är lägre. Men ibland vill – och måste – man ladda dagtid och då kan det vara smidigt att slippa tänka på hur mycket elektronisk utrustning man har i gång samtidigt i huset och istället låta lastbalanseringen sköta detta. Då blir bilen fulladdad helt bekymmersfritt, säger Daniel Forsberg.
Vilken effekt en elbil kan laddas med beror normalt sett på fyra parametrar i hemmamiljö.
- Vilken huvudsäkring man har i huset
- Vilket effektuttag huset har i realtid
- Vilken effekt laddboxen har
- Vilken effekt elbilen kan ta emot (bilens ombordladdare)
Det vanligaste i hemmamiljö idag är en laddbox med 3-fas 16A (11kW) samt likvärdig specifikation på elbilens ombordladdare. Med en laddbox på 3-fas 16A laddar man drygt 5,5 mil per timma vilket räcker för de allra flesta förare.
Undvik onödiga kostnader
– Om du ska köpa en laddbox så rekommenderar vi på Ellevio att du köper en laddbox med lastbalanseringsfunktion. Inte bara för att laddningen blir mer säker, utan även för att undvika onödiga kostnader med att öka upp din huvudsäkring. Då lastbalanseringen optimerar ditt effektuttag mot huvudsäkringen nyttjar du ditt abonnemang väl, vilket kan medföra att du kan klara dig på en lägre säkringsnivå, säger Cecilia Karlsson, kundansvarig för laddboxar på Ellevio.
Att öka ditt elnätsabonnemang från 20A till 25A kostar mellan 960–1 260 kronor extra per år och skiljer sig beroende på var i Sverige du bor, men att få en lastbalansering kopplad till sin laddbox är en engångskostnad och brukar kosta mellan 1500–2 000 kronor.
– Om man ska dra det till sin spets kan huvudsäkringar som löser ut innebära en kostnad i form av nya säkringar och i värsta fall ett besök av en elektriker. Om tid är pengar skulle jag säga att lastbalanseringen är en bra investering. Laddningen kommer att optimeras och gå så fort det bara är möjligt utan att äventyra en överskriden huvudsäkring, säger Daniel Forsberg.
Läs mer!
- Om du är osäker på vilken säkringsstorlek du har, läs vår guide här.
- Är du intresserad av att veta mer om elnätspriserna i just ditt område, se våra priser och abonnemang.
Vill du skaffa laddbox? Vi hjälper dig.
Vi har samlat guider och nyttig information inför ditt köp av laddbox. Med laddboxarna från Zaptec, Charge Amps och Easee så kan du med Ellevios app schemalägga din laddning smart, det vill säga när elpriserna är som lägst.
Läs merEllevio Energy Solutions AB
Sidan uppdaterad 10 april 2024