Faktura och betalsätt
Hur betalar jag min faktura på bästa sätt och vad händer om jag är sen med en betalning? Här får du reda på våra alternativ för hur du kan ta emot och betala din faktura. Du hittar också svar på vanliga frågor kopplade till betalning.
E-faktura
Som privatkund anmäler du dig för e-faktura på Mina sidor. Du behöver inte ha fått din första faktura från oss.
Om du väljer e-faktura skickar vi den direkt till din internetbank. Det är ett säkert, miljövänligt och enkelt alternativ.
Det enda du behöver göra är att godkänna fakturan för betalning hos din internetbank. Alla betalningsuppgifter är förifyllda. De flesta banker erbjuder möjlighet att välja automatisk betalning av e-fakturan på förfallodagen. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar.
Företagskunder kan inte få fakturan via e-faktura, men du kan däremot få fakturan via e-post. Kontakta kundservice via vårt kontaktformulär eller på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er.
E-postfaktura
Du anmäler enklast att få e-postfaktura genom att logga in på Mina sidor.
På sidan "Fakturor" ser du vilken fakturametod du har idag, och där kan du välja att få din faktura via e-post istället. Vi kommer då att skicka fakturan till dig via e-post som bifogad pdf-fil.
Om du inte har möjlighet att logga in på Mina sidor, eller om du är företagskund, ber vi dig kontakta kundservice via vårt kontaktformulär eller på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att att få fakturan via e-post.
Kivra
Om du har valt pappersfaktura och är ansluten till Kivra så kommer din faktura från oss att skickas till Kivra automatiskt.
Om du har digital faktura hos oss (e-faktura eller e-postfaktura) kommer fakturan inte skickas till Kivra utan du får den direkt till dig själv eller din bank.
Vill du inte ha din faktura till Kivra kan du ändra detta antingen på Kivras hemsida eller i deras app.
Som företagskund hos oss kan ni inte få er faktura via Kivra.
Autogiro
Det enklaste sättet att teckna autogiro är genom din internetbank. Ange Ellevio AB som mottagare, alternativt bankgiro 5552-2635. När du är inloggad på din bank kan det stå att du ska ange betalarnummer, det är ditt kundnummer hos oss på Ellevio. Ditt kundnummer hittar du på din faktura eller på Mina sidor.
Du kan även anmäla autogiro via Mina sidor, för att kunna anmäla konto för autogiro krävs att du har loggat in via BankID samt att kontot tillhör den person som står på avtalet hos oss.
När du har anmält dig till autogiro kommer du ändå att få en faktura från oss, den är avsedd som underlag och avisering. Du kan välja att få den via e-post, det anmäler du också enklast via Mina sidor.
Vi på Ellevio har inte möjlighet att skicka ut en separat bekräftelse när ditt autogiro är registrerat och klart. Om du är inloggad på internetbanken går du in under företag du godkänt för autogiro. Under status står det "Godkänt", då vet du att ditt autogiro är registrerat och klart. Om det står "Anmälan under behandling" är ditt autogiro ännu inte registrerat hos oss. Vi ber dig även vara uppmärksam på din faktura, om det står "Att betala, dras via autogiro den (datum)" är ditt autogiro registrerat och klart.
Om du inte har tillgång till internetbank, eller om någon annan än den som står på avtalet ska stå för autogirot, behöver du skriva ut en blankett som fylls i och postas in till oss, blanketten hittar du här.
Företagskunder behöver ansöka om autogiro genom att fylla i en autogiroansökan och skicka in till oss för registrering, blanketten hittar du här.
Gör så här:
- Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande.
- Välj Lägg till företag, Teckna nytt autogiro eller motsvarande.
- Ange mottagare Ellevio AB (publ) alternativt bankgiro 5552–2635.
Du behöver därefter fylla i tre fält:- Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
- Ditt kundnummer (här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande). Kundnumret hittar du enklast på din faktura eller på Mina sidor.
- Din e-postadress, för att få din faktura till din e-postadress i stället för i brevlådan.
- Markera att du godkänner villkoren och klicka Godkänn/Utför eller liknande.
Du kan också ladda ner autogiroansökan och skicka kostnadsfritt till oss.
Application for Direct Debit (english)
Att tänka på
- Det skickas ingen separat bekräftelse om att autogiro startat. Om det på din nästa faktura står "Att betala, dras via autogiro den (datum)", så är autogiro aktiverat.
- Har du fått din faktura som tidigare, till exempel via posten, och den innehåller ett inbetalningskort betyder det att din autogiroansökan inte har registrerats ännu. Betala fakturan som vanligt och till nästa betalningstillfälle bör ditt autogiro vara aktivt.
Pappersfaktura
Vill du inte ha din faktura digitalt så kommer du automatiskt få en pappersfaktura i din brevlåda.
Betalat fakturan dubbelt?
Om du har betalat din faktura dubbelt så drar vi av beloppet automatiskt på nästa faktura. Om du hellre vill ha en utbetalning till ditt konto, kan du höra av dig till kundservice så löser vi det.
Kan inte betala i tid?
Om du vet att du kommer ha svårt att betala din faktura på förfallodatumet kan du ansöka om anstånd. Det betyder att du får längre tid på dig att betala. Vi kan bara bevilja anstånd innan fakturan har förfallit.
Kontakta vår kundservice på 0771-53 53 00 eller via vårt formulär.
- Du behöver kontakta oss innan fakturan har förfallit
- Alla tidigare fakturor ska vara betalda
- De två senaste fakturorna behöver vara betalade i tid
- Det går att skjuta upp förfallodatumet i upp till 30 dagar
- Det tillkommer ränta på fakturabeloppet
- Fakturabeloppet får vara max 7 500 kronor
Sen betalning?
Om du inte har betalat din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse ungefär en vecka efter fakturans förfallodatum. Om du inte betalar den i tid så får du ett inkassokrav.
- Påminnelse
Om din faktura inte har betalats på förfallodagen skickar vi en påminnelse efter ungefär en vecka. Då läggs det till en påminnelseavgift på 60 kronor på fakturan. Oavsett på vilket sätt du betalar dina fakturor så kommer påminnelsen alltid på pappersfaktura.
Viktigt att känna till är att om du har varit sen med betalning vid upprepade tillfällen skickar vi ingen påminnelse - fakturan går då direkt till inkasso.
- Inkassokrav
Om påminnelsefakturan inte betalas i tid går fakturan till inkasso. Det innebär att inkassoföretaget Intrum tar över fakturan och skickar ett inkassokrav till dig. Utöver påminnelseavgiften tillkommer då en inkassokostnad om 180 kronor.
Om du har frågor om inkassokrav och delbetalningar kan du vända dig direkt till Intrum, kontaktuppgifter på inkassokravet. Du kan också vända dig till Ellevios kravavdelning på 010-204 08 05
- Frånkoppling
Intrum skickar ytterligare brev, förutom inkassokravet, med uppmaning om att betala. Om betalning fortfarande inte inkommit finns det en risk att elen komma att stängas av. Frånkoppling kan ske av två skäl:
- Fakturan till Ellevio har inte betalats
- Din elhandlare har inte fått betalt (och begär att vi kopplar ifrån elen)
Kan du inte betala din faktura vill vi gärna att du snarast kontaktar Ellevios kravavdelning på 010-204 08 05, eller inkassoföretaget Intrum. Målsättningen är att vi tillsammans försöker hitta en lösning. Frånkoppling är ett steg som vi vill undvika så långt som möjligt.
Våra betalningsuppgifter
Bankgiro
Betalningsmottagare: Ellevio AB (publ)
Bankgironummer: 5552-2635
Om du ska betala från utlandet uppger du swiftadress och IBAN till din utländska bank. Glöm inte att ange fakturanumret som betalningsreferens.
IBAN: SE435 0000 0000 5746 1042 629
Swiftadress: ESSESESS
Vill du hitta kopior på dina fakturor eller se om du betalat?
Privatkund: Logga in på Mina sidor eller Ellevios app
Företagskund: Logga in på Mina sidor för företag
Vanliga frågor och svar
-
Som privatkund är det enklast att teckna autogiro genom din internetbank. Ange Ellevio AB som mottagare, alternativt bankgiro 5552-2635. När du är inloggad på din bank kan det stå att du ska ange betalarnummer, det är ditt kundnummer hos oss på Ellevio. Det hittar du på din faktura eller på Mina sidor.
Du kan även registrera dig för autogiro på sidan Fakturor på Mina sidor. Tänk på att det måste vara samma person som står på elnätsavtalet som är ägare till bankkontot för att registreringen via Mina sidor ska fungera.
Om du inte har tillgång till internetbank, eller om någon annan än den som står på avtalet ska stå för autogirot, behöver du skriva ut en blankett som fylls i och postas in till oss, blanketten hittar du här.
Företagskunder behöver ansöka om autogiro genom att fylla i en autogiroansökan och skicka in till oss för registrering.
-
Både privatkunder och företagskunder loggar enklast in på Mina sidor för att se om fakturan är betald. Privatkunder kan även logga in i vår app för att se fakturastatus.
Tänk på att det tar ett par dagar efter att betalningen är gjord innan vi kan se inkomna betalningar och statusen för fakturan ändras.
-
Om du inte har möjlighet att betala fakturan vid förfallodatum finns det möjlighet att ansöka om anstånd. Detta gäller både privat- och företagskunder. Ett anstånd innebär att förfallodatum skjuts fram som mest 30 dagar och där ränta på 8% tillkommer på fakturabeloppet.
Villkor för att få beviljat anstånd:
- Ansökan om anstånd behöver inkomma till kundservice i god tid innan original fakturans förfallodatum
- Alla tidigare fakturor ska vara betalda
- De två senaste fakturorna ska vara betalda i tid, senast på fakturans ordinarie förfallodatum
- Bedömning kommer även göras utifrån fakturabeloppet
Du ansöker om anstånd genom att kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00.
-
Är du privatkund och Ellevio inte har tagit emot betalning för fakturan inom förfallotiden skickar vi ut en påminnelse efter ungefär en vecka. Påminnelsefakturan innehåller även en påminnelseavgift på 60 kronor. För företagskunder kommer påminnelseavgiften med på nästkommande faktura. Är du som privatperson eller ert företag anslutet till Kivra kommer påminnelsen att skickas dit.
Vi rekommenderar att alltid betala omedelbart för att undvika ytterligare avgifter.
Om påminnelsefakturan inte är betald vid förfallodatum går den vidare i vår kravprocess. Ellevio använder inkassoföretaget Intrum som skickar ett inkassokrav till dig. Om du har frågor kring ditt inkassokrav ber vi dig kontakta Intrum, kontaktuppgifter finns på inkassokravet. Läs mer om vår process för faktura och betalning
-
Det kan bero på olika anledningar att du som privat- eller företagskund inte fått din faktura.
Har du bytt fakturaadress eller har du e-postfaktura och ändrat din mejladress? Det är viktigt att alltid informera oss om det sker förändringar. Om du har anslutit dig till Kivra skickas din faktura dit. Det kan även finnas vissa tekniska problem som gör att fakturan inte skickas från oss.
Som privatkund kan du alltid kontrollera dina fakturor och vilka adresser du har registrerade hos oss genom att logga in på Mina sidor, vilken fakturaadress vi har registrerad till dig hittar du under fliken "Fakturor".
Om ni är företagskund hittar ni era fakturor på Mina sidor. Vill ni ändra ert fakturasätt eller fakturaadress ber vi er kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär så hjälper vi er.
-
Fördelningen av elnät-, elhandel- och statliga avgifter ser ut såhär.
Den orange tårtbiten (elnät) och den mörkgrå (energiskatt och moms) är det du betalar till Ellevio.
För din elhandel är du fri att välja vilken leverantör du vill. Tänk på att moms även tillkommer för din elhandel.
-
De flesta av våra kunder får sin faktura varje månad.
Som privatkund kan du se hur ofta din faktura skickas genom att logga in på Mina sidor.
Som kund kan du inte ändra ditt fakturaintervall om du har månadsfaktura. Om du är privatkund och idag får din faktura varannan månad kan du ändra till månadsfaktura.
För våra företagskunder skickas fakturan varje månad.
-
Ja, fakturan bifogas då som PDF i mejlet.
Som privatkund ändrar du enklast till e-postfaktura genom att logga in på Mina sidor. Om du inte har möjlighet att logga in på Mina sidor ber vi dig kontakta oss via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig.
Om ni är företagskund och önskar ändra till e-postfaktura ber vi er kontakta kundservice via vårt kontaktformulär så hjälper vi er.
Ändringen slår igenom direkt när tjänsten är aktiverad hos oss, oavsett om det ändrats via Mina sidor eller kundservice. Har vi däremot hunnit skapa en faktura innan ändringen gjorts kommer du få din faktura på tidigare sätt. Betala då fakturan som vanligt och till nästa betalningstillfälle ska du få en e-postfaktura istället.
-
Som privatkund anmäler du enklast e-faktura via din internetbank eller genom att logga in på Mina sidor.
Anmäler du via din internetbank anger du Ellevio AB (publ) som mottagare. Uppge fakturanummer på din senaste elnätsfaktura eller ditt kundnummer om du inte fått någon faktura från oss. Ditt kundnummer hittar du enklast genom att logga in på Mina sidor. Anmäler du via på Mina sidor väljer du e-faktura som fakturametod under Fakturor. Om du inte har möjlighet att logga in på Mina sidor ber vi dig kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär. Kom ihåg att ange vilken bank du använder.
Ändringen slår igenom direkt när tjänsten är aktiverad hos oss, oavsett om det ändrats via Mina sidor eller kundservice. Har vi hunnit skapa en faktura innan ändringen gjorts kommer du få din faktura på tidigare sätt. Betala då fakturan som vanligt och till nästa betalningstillfälle ska du få en e-faktura istället.
Det måste vara samma person som står på elnätsavtalet som anmäler e-faktura. Det är för att vi ska kunna vara säkra på att fakturan och betalningsuppgifterna når rätt kund. Det är du som står på elnätsavtalet som är ansvarig för att fakturan betalas.
Företag med organisationsnummer kan inte ha e-faktura hos oss. Se fakturametod och betalsätt för företag.
-
Bankgiro: 5552-2635
Betalningsmottagare är Ellevio AB (publ)
Om du ska betala från utlandet uppger du swiftadress och IBAN till din utländska bank.
IBAN: SE435 0000 0000 5746 1042 629
SWIFT / BIC: ESSESESS
Glöm inte att ange fakturanummer/OCR-nummer som betalningsreferens.
Information från: Ellevio AB,
sidan uppdaterad 8 april 2024