Så omfattande blev strömavbrotten efter stormen Loui

Pressmeddelanden

Stormen Louis framfart över Västkusten och Västra Svealand innebar tuffa prövningar för elförsörjningen. Energibolaget Ellevio, som ansvarar för elnäten i stora delar av de berörda områdena registrerade omkring 250 incidenter i både mellan- och lågspänningsnäten, med sammanlagt 33 000 kunder som påverkats av strömavbrott någon gång under fredagen.

Felavhjälpning efter stormen Louis återupptogs på lördagsmorgonen och vår målsättning är att även de få kunder som fortfarande saknar ström ska återfå den under förmiddagen. Vi vill uppmana alla människor att inte gå nära nedfallna ledningar, säger Anders Ekberg, driftchef på Ellevio.

Lågtrycket som orsakade stormvindar, på sina platser till och med orkanstyrka i byarna, rörde sig enligt SMHI:s prognos. Med början på fredagsförmiddagen rörde sig ovädret från Halland och sedan successivt upp över Bohuslän, Skaraborg, Värmland, Bergslagen, Dalarna och till sist Hälsingland.

Efter SMHI:s stormvarning förstärkte Ellevio beredskapen kraftigt, både med insatspersonal i fält i samtliga berörda områden samt i företagets driftcentral.

- Vår driftorganisation har arbetat oavbrutet och målmedvetet under hela fredagen och kvällen. Totalt hanterade vi 130 mellanspänningsfel och 125 lågspänningsfel, med strömavbrott för totalt 33 000 kunder. Maximalt hade vi drygt 5 000 kunder strömlösa samtidigt, säger Anders Ekberg.

- De flesta felen hade ett montörslag på plats inom en timme efter att strömmen gått men i vissa fall var vi tvungna att avvakta tills stormen bedarrat innan vi kunde påbörja felavhjälpningen. Vi har också haft några svåra fel som tagit lite extra tid att ordna.

- Vi har inga rapporter om några olyckor och beräknar att de återstående felen kan avhjälpas under lördagen, avslutar Anders Ekberg.

Kontakt för media

Jesper Liveröd, presschef, 070-929 96 23
jesper.liverod@ellevio.se

Ellevio Ellevios pressjour dygnet runt 020-20 20 60
press@ellevio.se

Sidan uppdaterad 24 februari 2024

Hjälpte den här sidan dig?