Organisation och styrning

Ellevios bolagsstyrning säkerställer att verksamheten drivs på ett hållbart, ansvarsfullt och effektivt sätt. Den baseras på lagar och förordningar, bolagsordning och aktieägaravtal, interna policys och instruktioner.

Nedan presenteras upplysningar hämtade från elnätsverksamhetens bolagsstyrningsrapport för 2023. Elnätsverksamheten drivs inom Ellevio AB (publ) och dess fullständiga bolagsstyrningsrapport finns på sidan 77–80 i Års- och hållbarhetsredovisning 2023.

Ellevio AB (publ) är ett svenskt aktiebolag med säte i Stockholm som ägs av Omers Infrastructure (50%), Tredje AP-fonden (20%), Folksam (17,5%) och AMF (12,5%).

Ellevios bolagsstyrning ska säkerställa god risk- och internkontroll, tydlig ansvarsfördelning, sund företagskultur, effektivt beslutsfattande och goda relationer med företagets intressenter och på så vis bidra till ett långsiktigt värdeskapande för bolagets ägare.

Ellevios styrelse anser att god bolagsstyrning är centralt för att kunna bedriva framgångsrik affärsverksamhet då det skapar förutsättningar för väl underbyggt beslutsfattande och för att upprätthålla ett högt förtroende bland bolagets intressenter.

I Ellevio fördelas behörighet, ledning och styrning mellan aktieägare, styrelse, vd och ledningsgrupp. Tillämpliga lagar och förordningar, bolagsordning och aktieägaravtal, interna policys och instruktioner utgör grunden för Ellevios bolagsstyrning.

Ellevio ägs av fyra pensionsförvaltare:

  • OMERS Infrastructure (50 procent)
  • Tredje AP-fonden (20 procent)
  • Folksam (17,5 procent)
  • AMF (12,5 procent)

Styrelsen ansvarar för Ellevios organisation och förvaltning och ska fortlöpande bedöma bolagets ekonomiska situation. Styrelsen ska också se till att Ellevios organisation är utformad så att redovisningen, medelsförvaltningen och de ekonomiska förhållandena i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt. Styrelsen ska vidare fastställa verksamhetsmål och strategi, utvärdera den operativa ledningen och säkerställa att det finns effektiva system för uppföljning och kontroll. Styrelsen ska även fastställa en skriftlig arbetsordning för sitt eget arbete och denna ska revideras och fastställas årligen. 

Styrelsens kommittéer

För att öka effektiviteten och möjligheterna till fördjupning i styrelsens arbete har fyra kommittéer inrättats:

  • Revisionskommittén
  • Ersättningskommittén
  • Finanskommittén
  • Hållbarhetskommittén

Kommittéerna är rådgivande och deras arbete
handlar främst om att förbereda ärenden för beslut i styrelsen. Mötena protokollförs och kommittéordförandena informerar om arbetet inom respektive kommitté vid varje styrelsemöte. Representanter från Ellevios företagsledning deltar i kommittéernas möten.

Styrelsens sammansättning

Styrelsen har sju ordinarie ledamöter:

Fredrik Persson, styrelseordförande (oberoende)

Håkan Gabrielsson (nominerad av Tredje AP-fonden)

Lars Clausen (nominerad av OMERS Infrastructure)

Göran Hägglund (nominerad av AMF)

Karin Jarl Månsson (nominerad av OMERS Infrastructure)

Michael McNicholas (nominerad av OMERS Infrastructure)

Anna-Karin Stenberg (nominerad av Folksam)

Mer information om styrelsen finns i bolagsstyrningsrapporten på sidorna 17-21 i Års- och hållbarhetsredovisning 2024.

 

  • Vd, Johan Lindehag
  • Ekonomi & finans, Anna-Karin Käck
  • IT & affärslösningar, Elisabeth Stjernstoft
  • Reglering, David Bjurhall
  • Varumärke & kommunikation, Anna Lidberg
  • Medarbetare & hållbarhet, Susanne Bragée
  • Strategi & affärsutveckling, Kristofer Fröjd
  • Kund & marknad, Emma Thorsén
  • Elnät, drift & övervakning, Jörgen Hasselström

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 8 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?

Läs mer