Välkommen till Mina sidor
För dig som privatkund hos oss på Ellevio erbjuder vi Mina sidor. Här har vi samlat det mesta du behöver veta om din el och din anläggning. Här finns också de kontaktuppgifter vi har till dig.
Logga inDet här kan du göra på Mina sidor
- Se din elanvändning, per år, månad eller till och med för varje enskild timme om du har timmätning
- Exportera och ladda ner din data
- Se dina mätarställningar
- Följ din elproduktion/inmatning (om du har det)
- Hålla koll på dina fakturor
- Ändra fakturametod och fakturaintervall
- Se avtal och priser
- Uppdatera kontaktuppgifter
- Hantera prenumeration på strömavbrottsinformation via sms eller e-post
- Hämta ditt solcellsintyg
- Hantera lokalt kundgränssnitt
Logga in på Mina sidor
1. BankID
Du kan logga in med BankID eller Mobilt BankID, vilket är det enklaste sättet att logga in på oavsett om du har skapat ett användarkonto sedan tidigare eller inte.
2. Användarkonto
Du kan skapa ett användarkonto med användarnamn och lösenord. Vid skapandet av ett nytt användarkonto behöver du ditt kundnummer, som du hittar på fakturan.
Vanliga frågor och svar
Om du försöker logga in via användarkonto, kontrollera att du har angett ett giltigt användarnamn (giltig e-postadress) och lösenord. Om du som privatkund försöker logga in via BankID/Mobilt BankID, kontrollera att du angett korrekt personnummer.
Vi rekommenderar att du använder webbläsarna Chrome, Firefox eller Safari.
Som privatkund kan du logga in cirka 24 timmar efter det att elnätsavtalet är tecknat. Som företagskund kan ni logga in när ert avtal startat.
Om problemet kvarstår kan du göra en felanmälan hos vår kundservice, det gör du enklast via vårt kontaktformulär. Beskriv ditt problem så tydligt som möjligt och ange ditt kundnummer, användarnamn (e-postadress), vilken webbläsare du använder, tidpunkt då felet inträffade samt om du fått ett felmeddelande. Skicka gärna med bilder.
Vid skapandet av ett nytt användarkonto behöver du ha tillgång till ditt kundnummer, det hittar du enklast på fakturan. Användarnamn är en e-postadress och du väljer själv ett lösenord. Som privatkund kan du skapa ett konto och logga in cirka 24 timmar efter det att elnätsavtalet är tecknat. Som företagskund kan ni skapa ett konto och logga in när ert elnätsavtal startat.
Om du inte lyckas skapa ett konto ber vi dig kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär.
När du som privatkund har loggat in på Mina sidor hittar du Din anläggning högst upp, där ser du dina anläggningar och kan välja vilken anläggning du vill titta på. Du kan även se dina anläggningar på fliken Elanvändning och byta vilken anläggning du vill se genom att välja anläggning i drop-down menyn.
När du som företagskund har loggat in på Mina sidor ser du hur många anläggningar ni har via Välj kund högst upp. Du kan även se era anläggningar via fliken Elanläggningar i menyraden och där klicka dig vidare till respektive anläggning eller via fliken Energidata i menyraden och välja anläggning i drop-down menyn.
Ditt användarnamn är en e-postadress. Om du glömt bort vilken e-postadress du använt dig av kan du skapa ett nytt konto med en ny e-postadress. Om du är privatkund kan du logga in med BankID/Mobilt BankID och då behöver du inte komma ihåg ditt användarnamn.
När du är inloggad på Mina sidor går du till fliken Elanvändning. Klicka på kugghjulet vid periodöversikten och klicka i Temperatur från SMHI, då får du fram jämförelsen för vald tidsperiod mot temperatur. Notera att data för temperaturen hämtas från den mätstation för SMHI som är närmast lokaliserad din anläggning, inte anläggningens exakta geografiska punkt.
Om du inte har ett svenskt personnummer behöver du kontakta vår kundservice som hjälper dig att skapa ett konto, det gör du enklast genom att använda vårt kontaktformulär. När ditt konto är skapat kommer du kunna logga in med användarnamn och lösenord.
Det är endast den person som står på avtalet som har möjlighet att logga in på Mina sidor med BankID.
Om det är någon annan som önskar logga in, för att till exempel se elanvändning eller fakturor för anläggningen, behöver den som står på avtalet skapa ett konto för Mina sidor med användarnamn och lösenord och sedan dela med sig av den informationen till personen som loggar in.
Funktionen Familjedelning finns endast för appen, inte för Mina sidor.
Den digitala tjänsten Energikonto finns kvar, men heter sedan mitten av juni istället Mina sidor. Om du har skapat ett konto sedan tidigare loggar du in precis som vanligt. Välja Logga in och sedan Företag under Mina sidor. Om du inte har skapat ett konto sedan tidigare gör du det här.